۲۵ مهر ۱۳۹۶ دستورالعمل تعیین نرخ مجوزهای بهره برداری از پتنت در اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در حال تدوین دستورالعمل‌هایی است، که بر اساس آن چگونگی پرداخت برای مجوزهای بهره‌برداری از پتنت‌ها، شفاف‌تر شده و به دنبال آن، در تمامی کشورهای عضو این اتحادیه، رویه‌ای یکسان مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش رویترز، سیاست‌گذاران کمیسیون اروپا، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌بایست نرخی ثابت برای توافقنامه‌های مجوز بهره‌برداری از پتنت تعریف گردد و یا متغیر بودن نرخ‌های مذکور منصفانه‌تر خواهد بود. 

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

با توجه به منازعات حقوقی گسترده اپل و کوآلکام بر سر چگونگی تعیین حق بهره‌برداری از پتنت، که در طول یک سال اخیر به اوج خود رسیده است، پرسشی کلیدی پیش روی سیاست‌گذاران سیستم‌های مالکیت فکری قرار گرفته است؛ آیا نوع استفاده از فناوری و کاربرد آن در صنایع مختلف، در تعیین نرخ بهره‌برداری از پتنت تأثیرگذار است؟ به عبارت دیگر، مبلغ پرداختی یک تولیدکننده یخچال فریزر برای استفاده از یک پتنت خاص در محصولات تولیدی خود متفاوت از مبلغ پرداختی یک خودروساز خواهد بود و یا می‌بایست نرخی یکسان فارغ از نوع کاربری پتنت در نظر گرفته شود؟ 
بنا به گفته آنتی پلتوماکی «Antti Peltomaki»، قائم مقام کمیسیون اروپا، این کمیسیون در تلاش است رویه‌ای یکسان در این زمینه در سرتاسر اتحادیه اروپا حاکم سازد و امیدوار است که تا پایان سال جاری میلادی دستورالعمل‌های پرداخت حق بهره‌برداری از پتنت، نهایی گردد.
لازم به ذکر است، مدل حال حاضر کوآلکام در تعیین حق بهره‌برداری از پتنت، مبتنی بر میزان ارزش افزوده محصول تولیدی ناشی از بکارگیری فناوری ارائه شده در پتنت است، که با مخالفت اپل و دیگر شرکت‌ها مواجه شده است. اپل در ماه می سال جاری میلادی در درخواست خود از کمیسیون اروپا، مدل مذکور را که اصطلاحاً منصفانه، منطقی و غیر تبعیض‌آمیز «FRAND» نامیده می‌شود، کاملاً تبعیض‌آمیز دانست و اشاره نمود: «این منطقی نیست که برای استفاده از یک جزء مشابه در مرسدس بنز در مقایسه با هیوندای و یا اتومبیل در مقایسه با دوچرخه، هزینه بیشتری طلب گردد. تعیین حق بهره‌برداری بر اساس قیمت نهایی محصول در یک حوزه خاص تولیدی، کاملاً تبعیض‌آمیز خواهد بود.»    

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day