۲۰ آبان ۱۳۹۶ تعداد پتنت منتشر شده در USPTO و EPO در نه ماهه اول 2017
filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بنا بر گزارش مرتبط با رصد تحولات ثبت پتنت در کشورهای مختلف و آشنایی با کشورهای صاحب موقعیت مطلوب (در مقیاس جهانی و یا منطقه‌ای)، در نه ماهه اول سال 2017 میلادی، بیش از «393719» پتنت در «USPTO» و «EPO» منتشر شده است که از این تعداد، «280552» «US» پتنت و «113167» پتنت نیز متعلق به «EPO» است. همچنین تعداد پتنت گرنت شده در این بازه نیز برابر با «344952» بوده است. در جدول یک، ده کشور نخست در رتبه‌بندی بیشترین پتنت منتشر شده و نیز تعداد پتنت‌های گرنت شده در این بازه زمانی قابل مشاهده است.

جدول 1- ده کشور برتر از نظر تعداد پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO»
filereader.php?p1=main_a2ef406e2c2351e0b
نکته جالب توجه این است که در بین ده کشور برتر دارنده پتنت‌های منتشر و گرنت شده، سهم «US» پتنت در کشورهای اروپایی به نسبت کمتر از پتنت‌های «EPO» است. البته در مورد انگلیس این گزاره صدق نمی‌نماید، که دلیل آن می‌تواند مرتبط با خروج این کشور از اتحادیه اروپا و اتخاذ سیاست‌های ثبت پتنت متفاوت باشد. در نقطه مقابل، در آمریکا و کشورهای آسیای جنوب شرقی، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای کفه ترازو به نفع پتنت‌های ثبت شده در آمریکا است. نکته جالب توجه دیگر، سهم 90 و 95 درصدی تایوان در انتشار و گرنت پتنت‌های «USPTO» نسبت به پتنت‌های اروپایی است که حتی از خود کشور آمریکا نیز بالاتر است.
بر اساس آمار «EPO»، در فاصله زمانی نه ماهه اول سال 2017 میلادی، بیش از «113167» پتنت منتشر گردیده است که باز هم آمریکا با «31279» پتنت در صدر جدول بیشترین پتنت اروپایی منتشر شده قرار می‌گیرد؛ پس از آمریکا، کشورهای آلمان و ژاپن به ترتیب با «16584» و «16203» پتنت، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. با توجه به فاصله نسبتاً زیاد فرانسه به عنوان چهارمین کشور دارنده پتنت‌های اروپایی انتشار یافته با سه کشور مذکور (سهم فرانسه از کل پتنت‌های اروپایی انتشار یافته، برابر با «7414» پتنت است.)، می‌توان آمریکا، آلمان و ژاپن را سه کشور اصلی دارنده پتنت‌های انتشار یافته اروپایی در نه ماهه اول سال 2017 میلادی به شمار آورد. سهم سه کشور مذکور نسبت به کل پتنت‌های منتشر شده از سوی «EPO» برابر با 56.6 درصد است که در مقایسه با سهم 70.8 درصدی سه کشور نخست در «USPTO» (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی)، نشان دهنده پراکندگی بیشتر و توزیع متقارن پتنت‌های اروپایی نسبت به «US» پتنت‌های انتشار یافته است. لازم به ذکر است، تعداد کل پتنت‌های اروپایی گرنت شده در این فاصله زمانی برابر با «79555» بوده است.
تعداد پتنت‌های انتشار یافته از سوی ایران در نه ماهه اول سال 2017 میلادی به 86 پتنت رسیده است که از این تعداد، 84 مورد «US» پتنت و 2 مورد نیز توسط «EPO» منتشر شده است. بر این اساس، ایران در رتبه 38 فهرست «USPTO»، رتبه 65 فهرست «EPO» و رتبه 44 فهرست کلی قرار گرفته است. اگر وضعیت ایران را از نظر تعداد پتنت گرنت شده بررسی نماییم به نتایج جالب توجهی خواهیم رسید؛ ایران دارای 26 پتنت گرنت شده در نه ماهه اول سال 2017 میلادی است که از این تعداد فقط یک مورد مربوط به پتنت‌های انتشار یافته از سوی «EPO» بوده و مابقی متعلق به پتنت‌های انتشار یافته در آمریکا است. همین امر موجب تنزل رتبه ایران در فهرست پتنت‌های گرنت شده در EPO گردیده است به طوری که رتبه ایران در فهرست «USPTO»، «EPO» و فهرست کلی به ترتیب برابر با 48، 67 و 51 است.

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6
کشورهای برتر از نظر تعداد پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day