۰۱ آذر ۱۳۹۶ نگرانی محیط‌های آکادمیک اروپا از بازگشت محدودیت‌های مربوط به ثبت پتنت در حوزه سلول‌های بنیادی
برخی مؤسسات تحقیقاتی فعال در زمینه سلول‌های بنیادی هشدار داده‌اند که پیشرفت‌های اخیر تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادی، می‌تواند دادگاه‌های اروپایی را به ایجاد موانع حقوقی بر سر راه ثبت اختراع روش‌ها و فناوری‌های جدید توسعه یافته مجبور نماید. این امر می‌تواند به شکست در تجاری‌سازی فناوری‌های زیستی و عقب افتادن از چین و آمریکا منجر گردد.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

بنا بر گزارش وب‌سایت «Times Higher Education»، با وجود برخی حساسیت‌ها پیرامون تحقیقات سلول‌های بنیادی در کشورهای اروپایی، دادگاه عالی اتحادیه اروپا در سال 2014 میلادی ممنوعیت ثبت اختراع در این حوزه را با هدف کمک به دانشمندان و محققین لغو نمود. استدلال دادگاه بر این اساس بود که در فرآیند توسعه فناوری‌های زیستی مرتبط با سلول‌های بنیادی، یک انسان کامل پدید نخواهد آمد و به همین دلیل منعی برای ثبت پتنت و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات وجود ندارد.
با این حال، پیشرفت‌های علمی اخیر به این معنی است که در آینده‌ای نزدیک می‌توان انتظار داشت، سلول‌های بنیادی قابلیت تبدیل به یک انسان کامل را داشته باشد. مجموعه نهادهای دانشگاهی و آکادمیک اروپا «Allea» هشدار داده‌اند: «پیشرفت‌های اخیر می‌تواند دادگاه‌ها را مجاب نماید که مجدداً ثبت اختراع در یکی از حیاتی‌ترین حوزه‌های نوآوری‌های بیولوژیکی را محدود نمایند.»
جوزف اشتراوس، کارشناس حقوق مالکیت فکری و مدیر گروه مالکیت فکری «Allea» در این زمینه می‌افزاید: «برخی مقالات علمی انتشار یافته مبنی بر رشد جنین انسان از سلول‌های بنیادی، موجب آغاز بحث‌ها و مطرح شدن مجدد دستور کار قبلی شده است. بر خلاف ایلات متحده و چین، دادگاه‌های اروپایی صرفاً اجازه تحقیقات علمی در این حوزه را می‌دهند و فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت و هر گونه استفاده تجاری از نتایج تحقیقات را محدود می‌نمایند که می‌تواند موضعی نا امید کننده برای محققین و علم در اروپا به حساب آید.»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day