۰۲ آذر ۱۳۹۶ افزایش چشمگیر درخواست‌های ثبت پتنت در حوزه برق و الکترونیک در اتحادیه اروپا
با وجود رشد به نسبت پایین اقتصادی در سرتاسر جهان و به طور خاص در اروپا، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت دفتر ثبت اختراعات اروپا «EPO» در حوزه برق و الکترونیک، از رشد قابل توجهی در سال 2016 میلادی برخوردار بوده است. افزون بر این، تعداد پتنت‌های گرنت شده این حوزه نیز در دوره زمانی مذکور با افزایش همراه بوده است.

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

بنا بر گزارش وب‌سایت «Mondaq»، پتنت‌های اروپایی در ده حوزه فناورانه تقسیم شده‌اند که بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، شش حوزه از ده حوزه برتر (از نظر تعداد پتنت‌ها) نسبت به سال 2015 میلادی با کاهش تعداد درخواست روبرو بوده‌اند که نشان از اثرگذاری شرایط آشفته اقتصادی بر تعداد پتنت‌های ثبت شده دارد. با این حال، با بررسی دقیق‌تر فهرست یاد شده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که از چهار حوزه رو به رشد، سه مورد مربوط به فناوری‌های الکتریکی و الکترونیک است.
بزرگ‌ترین رشد تقاضا برای ثبت پتنت، مرتبط با زمینه فناورانه «ماشین‌آلات و دستگاه‌های الکتریکی، تجهیزات و انرژی» بوده که تعداد درخواست‌های ثبت پتنت با 5.1 درصد افزایش نسبت به سال 2015 میلادی همراه بوده است. حوزه‌های «حمل و نقل» و «فناوری کامپیوتر» به ترتیب با 3.6 و 2.9 درصد افزایش، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه، رشد 0.3 درصدی در حوزه بیوفناوری بوده که تنها حوزه غیر مرتبط با فناوری‌های الکتریکی در فهرست ده حوزه برتر ثبت پتنت است. 
بر اساس گزارش ارائه شده، تعداد پتنت‌های گرنت شده در سال 2016 میلادی که به نحوی با فناوری‌های الکتریکی مرتبط بوده‌اند نیز با 42 درصد افزایش به بیش از 23000 مورد رسیده است.
نکته جالب توجه دیگر به تقسیم‌بندی شرکت‌های برتر ثبت کننده پتنت در اتحادیه اروپا باز می‌گردد؛ در بین ده شرکت برتر از نظر تعداد درخواست ثبت پتنت، هفت مورد در زمینه‌های برق و الکترونیک فعالیت می‌نمایند که شامل سه شرکت فیلیپس، هوآووی و سامسونگ است. مجموعه آمار ثبت اختراعات در اروپا نشان از این نکته دارد که در برهه‌هایی از زمان که شرایط اقتصادی تا حدی دشوار می‌گردد، نوآوری‌های الکتریکی و الکترونیکی باز هم با قدرت بیشتری انجام می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان، این امر در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای شرکت‌های فعال در این حوزه است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.