۰۴ آذر ۱۳۹۶ افزایش 17.1 میلیارد دلاری در تجارت و «FDI» اتحادیه اروپا در نتیجه هماهنگ‌سازی سیستم ثبت اختراع
ارتقاء هماهنگی در سیستم ثبت اختراع اروپا می‌تواند تجارت در بخش‌های فناوری پیشرفته را بیش از 14.6 میلیارد یورو افزایش دهد. بنا بر گزارش دفتر ثبت پتنت اروپا «EPO» که با همکاری گروهی از اقتصاددانان «EPO»، دانشگاه کلورادو بولدر و کالج اقتصاد لندن انتشار یافته است، ثبت اختراع واحد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می‌تواند انتقال فناوری در این اتحادیه را از طریق افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی «FDI» توسعه دهد. گفتنی است، گزارش یاد شده تحت عنوان «پتنت، تجارت و FDI در اتحادیه اروپا» در تاریخ چهاردهم نوامبر سال جاری میلادی انتشار یافته است.
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)، نوعی از سرمایه‌گذاری بوده که توسط یک شرکت یا فرد که علاقه‌مند به ورود به حوزه کسب‌وکار در کشور دیگری است، انجام می‌گیرد. این نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و یا سرمایه‌گذاری در یک شرکت در یک کشور خارجی باشد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از این نظر با خرید سهام یک شرکت متفاوت است که سرمایه‌گذار در واقع کنترل مؤثر و قابل توجهی بر تصمیم‌گیری‌های شرکت خارجی خواهد داشت.

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

به گزارش «WIPR»، هماهنگ‌سازی سیستم ثبت اختراع در اتحادیه اروپا، می‌تواند تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در بخش فناوری‌های پیشرفته بین الی 15 درصد افزایش دهد که منجر به سود 1.8 میلیارد یورویی در بخش «FDI» و 14.6 میلیارد یورویی در بخش تجارت خواهد شد. با این حال، ثبت اختراع واحد و دادگاه پتنت یکپارچه «UPC» هنوز اجرایی نشده است که عمده دلیل آن به عدم تصویب موافقت‌نامه مرتبط با آن از سوی بریتانیا و آلمان باز می‌گردد.
در مطالعه انجام گرفته، پانزده کشور اروپایی شامل «اتریش، بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، یونان، مجارستان، لیتوانی، مالت، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسپانیا، سوئد و انگلیس» در زمره کشورهایی معرفی شده‌اند که بیشترین تغییر را احساس خواهند نمود. سطح افزایش تجارت و «FDI» در این گروه از کشورها، به ترتیب و 29 درصد برآورد شده است.
از جمله صنایع «High Tech» که در گزارش «EPO» بر آن‌ها تمرکز شده است، مواد شیمیایی، «ICT» و تجهیزات پزشکی بوده که در مقایسه با سایر صنایع، از مالکیت فکری بالاتری برخوردارند. همین عامل می‌تواند جریان‌های صادرات و «FDI» به سایر نقاط جهان را به نحو چشمگیری افزایش دهد. البته سهم صنایع مذکور در تجارت و «FDI»، بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نسبت محدود بوده که نشان از پتانسیل قابل توجه برای دستیابی به یک بازار مشترک فناوری در این اتحادیه دارد.
بنویت باتیستلی«Benoit Battistelli» رئیس «EPO» در این زمینه می‌گوید: «این مطالعه، نشان دهنده شواهد متعدد از نقش حفاظت از ثبت اختراع در اقتصاد اروپا است و به طور خاص، مزایای هماهنگ‌سازی بیشتر سیستم پتنت در منطقه را مشخص می‌نماید. ثبت اختراع واحد و «UPC»، یک گام حیاتی برای تحقق بازار مشترک فناوری در اتحادیه اروپا و پشتیبان بهره‌وری و توسعه اقتصادی در آن خواهد بود.»
لازم به ذکر است، آنتونیو کامپینوس مدیر اجرایی فعلی دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا در ماه جولای سال 2018 میلادی جایگزین باتیستلی خواهد شد.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.