۱۹ آذر ۱۳۹۶ انتشار مجموعه قوانین اصلاحی استرالیا در حوزه مالکیت فکری
استرالیا مجموعه قوانین پیشنهادی برای اصلاح قوانین قبلی در حوزه مالکیت فکری نظیر «قانون کپی‌رایت مصوب سال 1968»، «قانون پتنت مصوب سال 1990»، «قانون علائم و نشان‌های تجاری مصوب 1995» را منتشر نمود. اصلاحات مذکور که در تاریخ بیست و چهارم اکتبر سال جاری میلادی انتشار یافته است، با هدف ساده‌سازی و تسهیل روند در سیستم مالکیت فکری استرالیا و در واکنش به درخواست کمیته بهره‌وری آیین‌نامه‌های این کشور از دولت انجام گرفته است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بسیاری از تغییرات پیشنهادی در مجموعه قوانین موجود، صرفاً جهت تسریع روند اداری ارائه شده است که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • انعطاف‌پذیری بیشتر سیستم مالکیت فکری از طریق روش‌های الکترونیک و حذف الزامات نوشتاری
  • افزایش اختیارات نهادهای مالکیت فکری جهت تعیین نحوه ارائه اسناد و چگونگی پرداخت هزینه‌ها
  • معرفی یک سیستم تصمیم‌گیری رایانه‌ای جهت اخذ تصمیمات ساده و مشخص
با این حال، برخی اصلاحات نیز تأثیرات قابل توجهی بر صاحبان امتیاز حقوق مالکیت فکری در استرالیا خواهد داشت؛ برای مثال، سیستم «پتنت نوآوری» که برای حفاظت کوتاه‌مدت از اختراعات دارای سطح پایین‌تر از پتنت‌های استاندارد راه‌اندازی شده بود، با این توجیه که مزایای آن برای شرکت‌های کوچک و متوسط ذینفع، کمتر از هزینه‌ها و مضرات آن است، لغو می‌گردد. بر اساس اصلاحات جدید، این سیستم از پذیرش درخواست‌های جدید امتناع نموده و درخواست‌های ثبت شده موجود نیز در یک فرآیند تبدیلی به یک پرونده ثبت اختراع استاندارد، تغییر وضعیت خواهند داد.
از دیگر اصلاحات مهم انجام گرفته، کاهش زمان عدم استفاده از یک نشان تجاری پس از ثبت درخواست از 5 سال به 3 سال است. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای هماهنگ‌سازی وضعیت علائم تجاری استرالیا با آمریکا، کانادا و ژاپن صورت گرفته است. این در حالی است که قوانین مرتبط در حوزه‌های قضایی اتحادیه اروپا و انگلیس تا حدی متفاوت است. 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.