۳۰ آذر ۱۳۹۶ رکورد جدید تعداد درخواست‌های ثبت پتنت، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی در سال 2016 میلادی
با افزایش تقاضا در چین، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی در سال 2016 میلادی به رکوردی جدید رسیده است. در این راستا آژانس مالکیت فکری سازمان ملل اعلام نمود: «تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در چین به تنهایی از کل درخواست‌های دریافتی توسط دفاتر ثبت اختراع آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا بیشتر بوده است که این امر یکی از دلایل اصلی افزایش قابل توجه آمار جهانی در این حوزه است.»

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

بنا بر گزارش جدید سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع در سال 2016 میلادی به 3.1 میلیون درخواست رسیده که با افزایش 8.3 درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. نکته جالب توجه، سهم 98 درصدی چین از رشد سالانه درخواست‌های ثبت پتنت است، به طوری که از 240600 عدد درخواست ثبت افزایش یافته نسبت به سال قبل، 236600 مورد متعلق به دفتر ثبت اختراع چین است. فرانسیس گری، مدیر کل «WIPO» در این زمینه اظهار داشت: «آخرین آمار و گزارشات افزایش تقاضا برای حقوق مالکیت فکری، نشان دهنده یک روند طولانی‌مدت (بیش از یک دهه) است که پیشرفت محسوس چین بیشترین نقش را در آن داشته است. این کشور در سال‌های اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از رهبران نوآوری جهانی مطرح نماید.»

پتنت:
دفتر مالکیت فکری چین در سال 2016 میلادی بیشترین درخواست ثبت اختراع را دریافت داشته است که در مجموع به بیش از 1.3 میلیون پرونده می‌رسد. پس از چین، دفاتر ثبت اختراع آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا به ترتیب با 605571، 318381، 208830 و 159358 درخواست در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سهم کشورهای آسیایی در تعداد درخواست‌های ثبت شده از 49.7 درصد در سال 2006 میلادی به بیش از 64.6 درصد در سال 2016 میلادی افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل رشد قابل توجه پرونده‌های ثبت اختراع در چین است.

علائم تجاری:
در سال 2016 میلادی، بیش از میلیون پرونده مرتبط با نشان تجاری به ثبت رسیده است که نسبت به سال قبل با رشدی 16.4 درصدی همراه بوده است. گفتنی است، این هفتمین سال پیاپی است که آمار درخواست‌های ثبت علائم تجاری با افزایش همراه است. کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا و هند، دارای بیشترین تقاضا برای ثبت علائم تجاری در سال 2016 میلادی بوده‌اند. فرانسیس گری می‌گوید: «تعداد علائم تجاری از سال 2001 به این سو، سه برابر شده است که نشان دهنده اهمیت حفاظت از برند و نام تجاری در محیط کسب‌وکار امروز است.»

طرح‌های صنعتی:
فعالیت‌های مرتبط با ثبت طرح‌های صنعتی در سال 2016 میلادی با 10.4 درصد افزایش به 963100 درخواست رسیده که شامل 1.2 میلیون طرح است. مشابه با ثبت اختراعات و علائم تجاری، بیشترین رشد در طرح‌های صنعتی نیز به کشور چین متعلق است که با 650344 طرح صنعتی، دارای سهم 52 درصدی است. اتحادیه اروپا، کره جنوبی، آلمان و ترکیه در رده‌های بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است، در میان 20 دفتر برتر، بیشترین رشد طراحی در ایران با 34.8 درصد بوده است و دفاتر اکراین، چین و آمریکا به ترتیب با 17.4، 14.3 و 12.1 درصد، در رده‌های بعدی جای دارند.  

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.