۲۹ آذر ۱۳۹۶ اتخاذ سیاست همکاری و تبادل مجوزهای بهره‌برداری از پتنت توسط خودروسازان بزرگ
شرکت‌های بزرگ طراحی و تولید خودرو، در حال تلاش برای یادگیری از تجارب شرکت‌های فعال در صنعت گوشی‌های هوشمند در زمینه نبردهای حقوقی گسترده بر سر حقوق مالکیت فکری هستند که می‌تواند صدها میلیون دلار هزینه به آن‌ها تحمیل نماید. با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه در صنعت خودروسازی، که عملاً وسایط نقلیه را به رایانه‌های قابل برنامه‌ریزی بر روی چرخ‌های متحرک تبدیل نموده است، استراتژی مشارکت در توسعه فناوری و تبادل مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، به عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی شرکت‌های پیشرو در این صنعت مطرح شده است.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

شرکت‌های تویوتا و فورد، در سال گذشته میلادی به ترتیب با 1540 و 1530 عدد «US» پتنت، توانستند خود را در بین 21 شرکت برتر ثبت کننده پتنت در آمریکا جای دهند. با این حال به نظر می‌رسد، این شرکت‌ها تمایلی به مقابله با یکدیگر و محدود نمودن فعالیت‌های تحقیق و توسعه رقبا از طریق پتنت‌های ثبت شده را ندارند. ویلیام کولین، مدیر اجرایی فناوری‌های جهانی فورد در این زمینه می‌گوید: «هیچ یک از شرکت‌های خودروسازی بزرگ، مایل به تکرار تجربه دعوی‌های حقوقی بر سر حقوق مالکیت فکری نیست؛ جایی که تنها وکلا برنده خواهند بود.»
بنا بر گزارش وب‌سایت «Bloomberg Technology»، شرکت‌های فورد، هیوندا، تسلا، فولکس واگن و هوندا موتور، عضو یک کنسرسیوم غیر انتفاعی تحت عنوان «LOT Network» هستند که بر اساس آن، تمامی اعضاء متعهد به گذاشتن پتنت‌های خود در اختیار دیگر شرکت‌ها می‌باشند، حتی اگر آن‌ها را فروخته باشند. دایملر، فورد و تویوتا نیز ذیل توافق «پتنت‌های متحد و یکپارچه» هستند که حاکی از تمایل خودروسازهای بزرگ به مشارکت و همکاری به جای رقابت از طریق حقوق مالکیت فکری است.
لازم به ذکر است، جنگ‌های حقوقی در صنعت گوشی‌های هوشمند، از سال 2010 میلادی و با رقابت اپل در مقابل دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های مبتنی بر سیستم اندروید متعلق به شرکت گوگل آغاز شد. در ادامه، شرکت مایکروسافت نیز به عنوان ضلع سوم این دعوی‌های حقوقی ادامه‌دار، مطرح گردید که منجر به صرف هزینه و وقت بسیار زیاد از سوی طرف‌های درگیر شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.