۰۲ دی ۱۳۹۶ پیش‌بینی «EPO» برای احتمال وقوع انقلاب چهارم صنعتی با توجه به روند پتنت‌های ثبت شده

دفتر ثبت اختراعات اروپا «EPO» پیش‌بینی کرده است که به زودی انقلاب چهارم صنعتی به وقوع خواهد پیوست. در مطالعه‌ای که تحت عنوان «پتنت و انقلاب صنعتی چهارم» و با همکاری «EPO» و مؤسسه تحقیقاتی «Handelsblatt» انجام گرفته است، بیش از 48000 پتنت مرتبط تا پایان سال 2016 میلادی شناسایی شده است.

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

بنا بر گزارش «WIPR»، تمرکز مطالعه مذکور بر شناسایی تأثیر اینترنت بر محیط پیرامونی ما «IoT» بوده که به صورت کلی در این گزارش به عنوان انقلاب صنعتی چهارم از آن یاد می شود و از طریق تجزیه و تحلیل روندهای غالب نوآوری در پی سیگنال‌هایی از آغاز این تغییر و تحول بزرگ است. 
اصطلاح «Internet of Things» که به صورت مخفف با IoT شناخته می‌شود، در زبان فارسی با معادل‌هایی نظیر «اینترنت اشیاء» یا «اینترنت چیزها» نیز شناخته می‌شود. این اصطلاح اشاره به کلیه وسایل پیرامون ما داشته که به نوعی به شبکه اینترنت متصل شده و به کمک برخی اپلیکیشن‌های خاص، قابل کنترل توسط گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها هستند.
بر اساس گزارش مذکور، دوران جدیدی از پیشرفت‌های فناورانه که توسط تحولات و دگرگونی‌های دیجیتال مشخص می‌شود در راه بوده و با سرعتی بسیار بالا در حرکت است. این پیشرفت‌ها، جهان پیرامون را با تغییرات بزرگی مواجه می‌نماید به طوری که تخمین زده می‌شود که تا سال 2025 میلادی بین 26 تا 30 میلیارد دستگاه خانگی و یا در محل کار افراد از طریق انواع سنسورها، ریزپردازنده‌ها و نرم‌افزارهای تعبیه شده در آن‌ها به «IoT» متصل خواهند شد. همین خود گواهی بر این است که «IoT» یکی از پیشران‌های اصلی در آغاز انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.
گفتنی است، تنها در سال 2016 میلادی، بیش از 5000 پتنت مرتبط با نوآوری‌ها و ابداعات حوزه اشیاء خودکار در «EPO» به ثبت رسیده است و بنا بر آمار موجود، نرخ رشد پتنت‌های مرتبط با انقلاب چهارم صنعتی در سه سال گذشته بیش از 54 درصد بوده است. این رقم در مقایسه با نرخ رشد کلی پتنت‌های به ثبت رسیده که 7.65 درصد است، گویای روند تغییرات در حال وقوع می‌باشد. «EPO» با سهم 29 درصدی در زمینه پتنت‌های مرتبط با انقلاب چهارم صنعتی، پیشرو بوده و پس از آن آمریکا و ژاپن با 25 و 17 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته کشورهای کره جنوبی و چین نیز در سال‌های اخیر، رشدی محسوس داشته و در طی پنج سال اخیر هر یک 5 درصد رشد در این زمینه را تجربه نموده‌اند. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day