۰۳ بهمن ۱۳۹۶

استراتژی جنرال موتورز برای توسعه کسب‌وکار خودروهای الکتریکی

ماری بارا «Mary Barra» مدیر اجرایی جنرال موتورز، مدعی است این شرکت خودروساز تا سال 2021 میلادی خودروهای الکتریکی تجاری خود را روانه بازار می‌نماید. این ادعا که خطاب به سرمایه‌گذاران بزرگ جنرال موتورز بیان شده است، بیانگر طرحی جسورانه بوده که تاکنون توسط هیچ خودروساز دیگری انجام نگرفته است. این در حالی است که بازار خودروهای الکتریکی بیشتر معطوف به سیاست‌ها و حمایت‌های دولتی است و اثر این‌گونه از سیاست‌ها بر تقاضای مصرف‌کننده پیشی گرفته است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

بنا بر گزارش «رویترز»، به اعتقاد مدیران سابق این شرکت و برخی از متخصصین صنعت خودرو، این هدف بلندپروازانه به شرطی تحقق می‌یابد که بتوان به ترکیبی از فناوری اختصاصی و بهینه تولید باطری، طراحی متفاوت و ارزان خودرو و تولید در مقیاس بالا دست یافت. اگر جنرال موتورز بتواند چنین کاری انجام دهد، تا اواسط سال 2020 میلادی دو کسب‌وکار کاملاً متفاوت خواهد داشت: «یک کسب‌وکار سنتی متمرکز در آمریکای شمالی در حوزه کامیون‌ها، وسایط نقلیه ورزشی و دیگر انواع خودرو با مصرف سوخت فسیلی و یک شرکت جهانی خودروی الکتریکی که در چین بنا شده است.»
بررسی ثبت اختراعات جنرال موتورز در طی سال‌های اخیر نشان می دهد، این شرکت به شدت در حوزه مصرف برق سرمایه‌گذاری نموده است که نتیجه آن، کاهش مصرف کبالت در سیستم باطری «EMC» این شرکت است. با توجه به قیمت کبالت که پرهزینه‌ترین جزء در باطری‌های لیتیومی فعلی به شمار می‌رود این کاهش مصرف منجر به کاهش 30 درصدی هزینه‌های تولیدی می‌انجامد.
طراحی باطری‌های جدید جنرال موتورز مبتنی بر استفاده از عنصر نیکل، می‌تواند فرآیند تولید، ذخیره‌سازی و مصرف انرژی را متحول نماید. گفتنی است، جنرال موتورز در بازه زمانی سال‌های 2010 الی 2015 میلادی بیش از 661 پتنت در حوزه فناوری باطری خودرو به ثبت رسانیده است که نشان از توجه این شرکت بر توسعه خودروهای الکتریکی دارد.
علاوه بر باطری، مهندسین جنرال موتورز در حال طراحی و توسعه یک ساختار اختصاصی برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی هستند که علاوه بر انعطاف‌پذیری در سیستم باطری‌های مختلف، می‌تواند از هیدروژن به عنوان یک منبع سوخت بهره برد.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.