۳۰ دی ۱۳۹۶ حمایت کانون پتنت ایران در ثبت پتنت‌های طرح ربات جراح سینا
محققین دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به توسعه فناوری جراحی از راه دور از طریق طراحی و ساخت یک ربات جراح شده‌اند. این طرح کم‌نظیر با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته پزشکی و افزایش دقت و کیفیت جراحی، برخی از جراحی‌های پیچیده و دشوار را تسهیل می‌نماید.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بنا بر گزارش «IPIEC Global»، ربات جراح سینا یک سیستم کامل رباتیک جراحی از راه دور است که می‌تواند از طریق اینترنت و یا سایر کانال‌های ارتباطی چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم دارای دو زیرسیستم اصلی، شامل یک ربات ارشد در سمت جراح و یک سیستم ربات فرمانبر در طرف بیمار است که فرآیند جراحی را می‌توان از طریق ارتباطات مکرر بین این دو زیرسیستم کنترل نمود. تصاویر مرتبط با اتاق عمل و بیمار به کنسول جراح ارسال شده و سپس حرکات دست جراح از طریق ربات‌های اصلی دریافت شده و به ربات فرمانبر ارسال می‌گردد و این حرکات در زمان واقعی از سوی ربات فرمانبر تقلید می‌شوند. در سیستم سینا، امکان کنترل از راه دور تجهیزات اتاق عمل نیز فراهم است.
از مزایای سیستم ربات طراحی‌شده که فرآیند ثبت اختراع آن با حمایت کانون پتنت ایران انجام گرفته است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • وجود تقاضا و بازار گسترده برای محصول؛
  • تسهیل در فرآیند جراحی‌های پیچیده و دشوار (تقاضای بسیار زیاد برای خدمات پزشکی مرتبط با این‌گونه از جراحی‌های پیشرفته)؛
  • دقت و کیفیت بالاتر جراحی همراه با امکان انجام آن از راه دور؛
  • اطمینان از رفع عوارض ناشی از جراحی حضوری برای پزشکان، شامل رفع خطر عفونت، کاهش لرزش دست‌ها و عدم نیاز به فرآیند استریلیزاسیون.
نفرات کلیدی این تیم پژوهشی شامل پروفسور فرزام فرهمند (دکترای بیومکانیک از امپریال کالج لندن و رئیس بخش بیومکانیک دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف)، پروفسور سعید سرکار (دکترای فیزیک پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات علوم و فناوری پزشکی دانشگاه تهران) و دکتر علیرضا میرباقری (دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و معاون امور پژوهشی بخش زیست پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) هستند که به ترتیب ریاست هیئت‌مدیره ، قائم‌مقام هیئت‌مدیره و مدیریت اجرایی شرکت سینا رباتیک را بر عهده دارند.
لازم به ذکر است، با توجه به جذابیت‌های تجاری و فناورانه طرح ربات جراح سینا، این طرح به‌عنوان یکی از ده کاندید عنوان جذاب‌ترین طرح فناورانه برای سرمایه‌گذاری، با هدف اجرا در سطح جهانی انتخاب شده است.
با کلیک بر روی این لینک می‌توانید به طرح ربات جراح سینا رأی دهید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day