۱۰ بهمن ۱۳۹۶ تلاش مایکروسافت برای توسعه فناوری کنترل سیستم‌های کامپیوتری از طریق ذهن انسان
محققین شرکت مایکروسافت در حال تلاش برای توسعه رابط کنترلی مغز هستند که کاربر سیستم‌های کامپیوتری را قادر می‌سازد تا بدون استفاده از دست خود و صرفاً از طریق فکر کردن، سیستم را هدایت نماید. پتنت اخیر این شرکت که در اوایل سال جاری میلادی با شماره «US2017/032939» به ثبت رسیده است، یک سیستم کنترلی پیوسته، توسط داده‌های عصبی را معرفی می‌نماید. همچنین پتنت دیگری که در سال گذشته میلادی با موضوع تغییر حالت برنامه، از طریق اطلاعات و داده‌های عصبی به ثبت رسیده بود، در اوایل امسال انتشار یافته است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

بنا بر گزارش وب‌سایت «The Register»، تیم مسئول هر دو پتنت شامل گروه علوم کاربردی بخش ویندوز است؛ اعضای اصلی گروه، «کازوهیتو کویسیدا» و «جائیون کیم» هستند که پیش از این، فناوری چشم مصنوعی را توسعه داده‌اند. همچنین «کیم کسکی» که تجارب فراوانی در حوزه توسعه کنترل حرکات بدن دارد نیز با آن‌ها همکاری می‌نماید.
سیستم عصبی بدن انسان در حدود یک میلی‌ثانیه پیش از انجام هرگونه عمل فیزیکی، آن را ثبت می‌نماید. این سیگنال‌های عصبی می‌بایست ضبط شده و سپس تبدیل به یک عمل متناظر در سیستم کامپیوتری گردد. شواهد تجربی نشان می‌دهد که چنین سیستمی نیاز به آموزش برای تصحیح، بهبود و تکامل رابط کاربری دارد، چراکه قابلیت‌های کاربران در این زمینه کاملاً متفاوت است.
لازم به ذکر است، کنترل انواع سیستم‌های پیچیده کامپیوتری از طریق امواج مغزی، موضوعی بسیار جذاب برای شرکت‌های مختلف فناور بوده است. فیسبوک در سال گذشته مدعی شد که بیش از 60 مهندس در زمینه توسعه فناوری رابط مغز و کامپیوتر «CBI» به کار گمارده است. یکی از اهداف جاه‌طلبانه فیسبوک، ترجمه و پیاده‌سازی افکار به یک سخنرانی است و برای دسترسی به آن، سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده است. علاوه بر این، نیسان اخیراً از قصد خود برای توسعه یک سیستم کنترلی خودرو با استفاده از امواج مغزی پرده برداشته است.       

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.