۱۸ بهمن ۱۳۹۶

نقض گسترده قوانین مربوط به علائم تجاری در سال 2017 میلادی

تقریباً سه‌چهارم مارک‌ها و برندهای تجاری در سال گذشته میلادی شاهد نقض قوانین علائم و نشان‌های تجاری بوده‌اند. مؤسسه کمپومارک «CompuMark» که در زمینه مطالعات علائم تجاری و خدمات حفاظت از آن فعالیت می‌نماید، اخیراً نتایج تحقیقات خود را در گزارشی تحت عنوان «اکوسیستم نشان‌های تجاری: نکاتی از متخصصین مالکیت فکری در سطح جهان» منتشر ساخته که بر اساس نتایج این گزارش، 74 درصد از برندهای بررسی‌شده در طی سال 2017 میلادی، مواردی از نقض علامت تجاری را تجربه نموده‌اند و بیش از 40 درصد نیز اعتقاد داشته‌اند که موارد نقض در طی دو سال اخیر افزایش یافته است. از دیگر نکات قابل توجه این گزارش، تغییر نام تجاری بیش از یک‌سوم جامعه آماری، به دلیل نقض مکرر آن است. 

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

در پاسخ به این پرسش که بیشترین اثرات سوء نقض علائم تجاری شامل چه مواردی است، 44 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشته‌اند که بیشترین تأثیر نقض علائم تجاری به پراکندگی سبد مشتریان مربوط است و مواردی همچون کاهش درآمد با 40 درصد، کاهش وفاداری مشتریان با 34 درصد و آسیب به شهرت و اعتبار برند با 33 درصد، در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.
بنا بر گزارش وب‌سایت «WIPR»، «برکسیت» یکی از پدیده‌هایی بوده که حوزه علائم تجاری را در طی سال‌های اخیر تحت تأثیر خود قرار داده است. بنابر نتایج تحقیق، بیش از 70 درصد از شرکت‌کنندگان، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را به‌عنوان عاملی مهم در بازار علائم تجاری نام‌برده‌اند که منجر به کاهش ثبت علائم تجاری در این کشور شده است. (24 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشته‌اند که کمتر از قبل، علائم تجاری در انگلیس به ثبت می‌رسانند.)
همچنین ظهور شبکه‌های اجتماعی و استفاده گسترده از هشتگ‌ها توسط مردم و سازمان‌ها، موجب شده است که ثبت علائم تجاری با افزایشی چشمگیر مواجه شود. این امر بدین معنی است که یافتن علائم منحصر به فرد برای ثبت نشان تجاری دشوارتر از قبل شده است.
گفتنی است، مطالعات فوق با همکاری شرکت «Vitreous World» و با اخذ نظرات بیش از 300 متخصص و کارشناس حرفه‌ای از آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه انجام گرفته است.  

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.