تقریباً سهچهارم مارکها و برندهای تجاری در سال گذشته میلادی شاهد نقض قوانین علائم و نشانهای تجاری بودهاند. مؤسسه کمپومارک «CompuMark» که در زمینه مطالعات علائم تجاری و خدمات حفاظت از آن فعالیت مینماید، اخیراً نتایج تحقیقات خود را در گزارشی تحت عنوان «اکوسیستم نشانهای تجاری: نکاتی از متخصصین مالکیت فکری در سطح جهان» منتشر ساخته که بر اساس نتایج این گزارش، 74 درصد از برندهای بررسیشده در طی سال 2017 میلادی، مواردی از نقض علامت تجاری را تجربه نمودهاند و بیش از 40 درصد نیز اعتقاد داشتهاند که موارد نقض در طی دو سال اخیر افزایش یافته است. از دیگر نکات قابل توجه این گزارش، تغییر نام تجاری بیش از یکسوم جامعه آماری، به دلیل نقض مکرر آن است.

در پاسخ به این پرسش که بیشترین اثرات سوء نقض علائم تجاری شامل چه مواردی است، 44 درصد از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که بیشترین تأثیر نقض علائم تجاری به پراکندگی سبد مشتریان مربوط است و مواردی همچون کاهش درآمد با 40 درصد، کاهش وفاداری مشتریان با 34 درصد و آسیب به شهرت و اعتبار برند با 33 درصد، در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.
بنا بر گزارش وبسایت «WIPR»، «برکسیت» یکی از پدیدههایی بوده که حوزه علائم تجاری را در طی سالهای اخیر تحت تأثیر خود قرار داده است. بنابر نتایج تحقیق، بیش از 70 درصد از شرکتکنندگان، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را بهعنوان عاملی مهم در بازار علائم تجاری نامبردهاند که منجر به کاهش ثبت علائم تجاری در این کشور شده است. (24 درصد از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که کمتر از قبل، علائم تجاری در انگلیس به ثبت میرسانند.)
همچنین ظهور شبکههای اجتماعی و استفاده گسترده از هشتگها توسط مردم و سازمانها، موجب شده است که ثبت علائم تجاری با افزایشی چشمگیر مواجه شود. این امر بدین معنی است که یافتن علائم منحصر به فرد برای ثبت نشان تجاری دشوارتر از قبل شده است.
گفتنی است، مطالعات فوق با همکاری شرکت «Vitreous World» و با اخذ نظرات بیش از 300 متخصص و کارشناس حرفهای از آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه انجام گرفته است.