۱۰ اسفند ۱۳۹۶ انتشار گزارش جدید اتاق بازرگانی آمریکا در زمینه شاخص بین‌المللی مالکیت فکری
شاخص بین‌المللی مالکیت فکری اتاق بازرگانی آمریکا در سال 2018 میلادی در تاریخ هشتم فوریه انتشار یافته است. بر اساس این شاخص که نوعی رتبه‌بندی از 50 کشور مختلف مبتنی بر میزان تعهد به حفاظت از مالکیت فکری و تأمین حقوق قانونی مرتبط با آن (از طریق 40 شاخص منحصربه‌فرد پیرامون فعالیت‌های نوآورانه در سیستم پتنت، علائم تجاری، کپی‌رایت و حفاظت از اسرار تجاری) است، آمریکا در رده نخست فهرست قرار گرفته است. پس از آمریکا، کشورهای انگلیس، سوئد، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند، ژاپن، سنگاپور و سوئیس در رده‌های دوم تا دهم فهرست کلی قرار دارند.
 
filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d
 
یکی از نکات قابل توجه در ششمین گزارش سالانه شاخص مالکیت فکری مرکز سیاست نوآوری جهانی «GIPC»، قرار گرفتن سنگاپور در جایگاه نهم و بالاتر از کشورهایی نظیر سوئیس و استرالیا است. این کشور به همراه ژاپن، تنها کشورهای آسیایی قرار گرفته در بین ده کشور نخست بوده که رتبه‌های هشتم و نهم را به خود اختصاص داده‌اند. امتیازات سنگاپور در این گزارش، نشان‌دهنده عملکرد قوی در شاخص‌های جدید اضافه شده می‌باشد. گفتنی است، شش شاخص جدید در زمینه‌های تجاری‌سازی و بهره‌وری سیستماتیک اضافه شده است که می‌تواند تصویری کامل‌تر از سرمایه‌گذاری‌های یک کشور در حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های داخلی فراهم آورد. سه شاخص جدید مرتبط با بهره‌وری‌های سیستماتیک به ترتیب عبارتند از:
  • هماهنگی‌های دولتی در اقدامات اجرایی حقوق مالکیت فکری؛
  • مشاوره و نظرخواهی از ذینفعان در زمان شکل‌گیری و تدوین سیاست‌های «IP»؛
  • کمپین‌های آموزشی و آگاهی عمومی در زمینه مالکیت فکری که سنگاپور موفق به کسب امتیازات کامل این شاخص گردیده است. 
بنا بر گزارش «GIPC»، از مهم‌ترین نقاط ضعف سنگاپور در حوزه مالکیت فکری می‌توان به جعل و تقلب در حوزه نرم‌افزار و نیز عدم شفافیت و ابهام اطلاعاتی در قوانین گمرکی مرتبط با کالاهای نقض‌کننده «IP» اشاره نمود. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day