۲۱ اسفند ۱۳۹۶ تأمین برق ترکیه از طریق راه‌اندازی نیروگاه توربینی زیر آب

ترکیه اقدام به اجرای پروژه جدیدی نموده است که بر اساس آن، تمامی نیازهای ترکیه در زمینه انرژی الکتریکی از طریق یک کانال پیشرفته در استانبول تأمین خواهد شد. آغاز بکار این کانال که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تعریف‌شده در ترکیه است، پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی رئیس‌جمهور این کشور، اعلام شده بود. بر اساس اطلاعات انتشار یافته، پتنت مرتبط با این طرح با شماره «۲۰۱۱/۰۴۳۳۱» به ثبت رسیده است که بر اساس آن، برق مورد نیاز از طریق یک نیروگاه توربینی زیر آب تولید خواهد شد.

 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636 

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Daily Sabah»، طول کانال مربوطه بین ۴۵ تا ۵۶ کیلومتر خواهد بود و هشتاد نیروگاه همراه مجموع ۱۴۰۰۰ توربین، از جریان آب برای تولید برق استفاده خواهند کرد. این پروژه توسط «Fikret Bizimcan» در ماه می سال ۲۰۱۱ میلادی در دفتر ثبت اختراعات ترکیه به ثبت رسیده است. وی برای تجاری‌سازی این طرح با دفتر نخست‌وزیری و وزارتخانه‌های مرتبط در تماس بوده و به پیشنهاد آن‌ها، مشارکت با دانشگاه فنی استانبول را در پیش گرفته است. به گفته وی، ظرفیت فعلی تولید برق ترکیه برابر با ۵۲۳۰۰ مگاوات است که با توجه به قابلیت فناوری جدید در تولید سالانه ۵۶۰۰۰ مگاوات برق، این پروژه می‌تواند تمامی نیازهای ترکیه را پوشش دهد. وی همچنین تأکید دارد که توربین‌های لازم برای اجرایی کردن این پروژه، قابلیت ساخت در ترکیه را دارد.

گفتنی است، با توجه به حجم آب ورودی و نیز سرعت لازم برای تولید برق، کانالی به عرض ۱۵۰ متر و عمق ۲۵ متر می‌تواند سرعت کافی برای عبور آب و تولید انرژی را ایجاد نماید.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day