۲۶ اسفند ۱۳۹۶ شکایت بلک‌بری از فیسبوک، واتس‌آپ و اینستاگرام

شرکت کانادایی بلک‌بری که در زمینه طراحی و توسعه برنامه‌های مرتبط با تلفن همراه فعالیت می‌نماید، با ثبت شکایت رسمی در دادگاه فدرال لس‌آنجلس، فیسبوک و دو اپلیکیشن تحت مالکیت این شرکت یعنی واتس‌آپ و اینستاگرام را متهم به نقض پتنت نموده است. بلک‌بری مدعی است، تعدادی از ثبت اختراعات متعلق به این شرکت در زمینه امنیت، رابط کاربری و قابلیت‌های عملیاتی پیام‌رسان «بلک‌بری مسنجر»، توسط فیسبوک نقض شده و به ویژگی‌های دو اپلیکیشن واتس‌آپ و اینستاگرام اضافه گردیده است.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Calgary Herald»، در شکایت بلک‌بری ادعا شده است که فیسبوک با استفاده از نوآوری‌های صورت گرفته از سوی این شرکت، برخی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تلفن همراه را توسعه داده که منجر به نقض هفت «US» پتنت متعلق به بلک‌بری شده است. شایان ذکر است که پتنت‌های یاد شده از مهم‌ترین عوامل موفقیت تجاری بلک‌بری در این زمینه به شمار می‌روند.

در بیانیه‌ای که به همین مناسبت از سوی بلک‌بری انتشار یافته، آمده است: «ما احترام زیادی برای فیسبوک و ارزشی که آن‌ها در ارتقاء قابلیت‌های پیام‌رسانی ایجاد کرده‌اند، قائلیم. دیدگاه بلک‌بری به‌عنوان یک رهبر حوزه نرم‌افزار، این است که فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌آپ می‌توانند شرکای بزرگی در مسیر آینده ایمن به شمار روند و ما همچنان این درب را برای آن‌ها باز نگه خواهیم داشت. با این حال، برخی از ویژگی‌های بکار گرفته شده از سوی فیسبوک، توسط بلک‌بری اختراع شده‌اند و ما ادعا داریم که فیسبوک مالکیت فکری متعلق به بلک‌بری را نقض نموده است. در همین راستا پس از چندین سال گفتگو و مذاکره، برای احقاق حقوق سهامداران خود، استفاده از راهکارهای قانونی را دنبال می‌نماییم.»

نکته جالب توجه این است که بر خلاف بیانیه به نسبت احترام‌آمیز و آرام بلک‌بری، فیسبوک با تأکید بر جعلی بودن این درخواست، بر مبارزه قانونی با آن تأکید داشته است. «پل گریوال»، مشاور حقوقی فیسبوک نیز در این زمینه اظهار داشت: «به‌طور حتم با این پرونده حقوقی مبارزه خواهیم کرد. وضعیت فعلی کسب و کار در بلک بری خوب نیست و این موضوع خود را در این شکایت نشان داده است. بلک‌بری به دنبال دست‌اندازی به نوآوری‌های دیگران است.»

گفتنی است، بلک بری که از توسعه‌دهندگان اولیه تلفن‌های همراه هوشمند به شمار می‌آید، تقریباً از بازار این صنعت خارج شده است. این شرکت در حال حاضر از بیش از ۴۰ هزار ثبت اختراعی که انجام داده، سالانه درآمد سرشاری کسب می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.