۲۸ اسفند ۱۳۹۶ طراحی ربات خود متعادل شونده از سوی فیسبوک

پتنت گرنت شده فیسبوک با موضوع «یک ربات خود متعادل شونده»، از فناوری جدیدی رونمایی نموده که از دو یا سه چرخ و بازوهای چرخشی برای حفظ تعادل ربات استفاده می‌نماید. این پتنت که در جولای سال ۲۰۱۵ میلادی به ثبت رسیده است، استفاده نمودن از تجهیزاتی از قبیل نمایشگر، میکروفون، دوربین و بلندگو را به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های ربات معرفی می‌نماید. پرسش مهمی که در این رابطه به ذهن می‌آید، این است که چرا فیسبوک وارد این حوزه از چالش‌های سخت‌افزاری شده و چه ارتباطی بین آن و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند وجود داشته باشد.

 

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 

بنابر گزارش وب‌سایت «ALPHR»، حدس اولیه کارشناسان این است که این ربات در رابطه با «بازوهای واقعیت مجازی» فیسبوک و یا نوعی «ربات پیشخدمت» است که مورد دوم می‌تواند بخشی از پروژه مرد آهنین مارک زاکربرگ باشد که در طرح دستیار صوتی وی که در سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی شد، بکار گرفته شده است. حتی این ربات جدید می‌تواند جایگزینی برای ربات‌های «Telepresence» به شمار رود که به کاربران امکان می‌دهد تا ماشین‌ها را برای جلسات به سمتشان ارسال نماید.

بر اساس جزئیات ارائه‌شده در پتنت، ربات‌های مرسوم به‌طور معمول دارای دو، سه یا چهار چرخ و یا بیشتر می‌باشند که وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده دارند. مزیت ربات جدید این است که با استفاده از یک سیستم خود متعادل شونده و تنها با استفاده از دو چرخ، پایداری سیستم را تضمین می‌نماید. البته برخی محدودیت‌های مرتبط با ظرفیت حمل بار برای ربات جدید وجود خواهد داشت. مشابه با تمامی پتنت‌های دیگر، ضمانتی برای تجاری‌سازی و استفاده واقعی از این پتنت در آینده نزدیک وجود ندارد. این‌که فیسبوک چگونه از این پتنت جدید در جهت اهداف و سیاست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهد نمود، تا حدی با ابهام روبرو بوده و آینده مشخص خواهد کرد که نوع به‌کارگیری آن چگونه خواهد بود.    

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day