۰۶ فروردین ۱۳۹۷

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در تایوان

آمارهای جدید انتشاریافته از سوی دفتر مالکیت فکری تایوان «TIPO»، نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی نقش بسیار مهمی در اکوسیستم نوآوری و ثبت اختراعات محلی ایفاء می‌نمایند. بر اساس آمار یادشده، هر دو گروه شرکت‌های مقیم و غیر مقیم در سال ۲۰۱۷ با افزایش نرخ ثبت اختراع همراه بوده‌اند که به روند چندین ساله کاهش پرونده‌های ثبت اختراع پایان داده است.

 

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 

بنابر گزارش وب‌سایت «Iam»، آخرین سالی که درخواست‌های ثبت اختراع در تایوان با افزایش همراه بوده است، سال ۲۰۱۲ میلادی بود که در اوج خود به عدد ۵۱۱۸۹ رسید. در سال ۲۰۱۷ میلادی، این رقم به ۴۶۱۲۲ رسیده است که با وجود پایین‌تر بودن نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، یک رشد ۵ درصدی نسبت به بازه زمانی ۱۲ ماهه قبل را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده در خصوص صد مجموعه برتر در زمینه ثبت اختراعات در تایوان که شامل گروهی از شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است، روند ثبت اختراعات این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی، با ۲۴ درصد افزایش همراه بوده است. لازم به ذکر است که «TSMC» و «Hon Hai» در رده‌های اول و دوم شرکت‌های برتر ثبت‌کننده پتنت در تایوان قرار گرفته‌اند.

یکی از نکات جالب توجه، به پیشی گرفتن «Alibaba» از کوآلکام در فهرست ده شرکت برتر غیر مقیم ثبت‌کننده پتنت در تایوان باز می‌گردد. «Oppo»، نیز توانسته است با رشدی قابل توجه در رده هفتم این فهرست جای گیرد. با توجه به عدم تغییر خاص در بازار نسبتاً کوچک تایوان و این‌که هیچ‌چیز در مورد شرایط اساسی ثبت اختراع و فرآیند آن تغییر نکرده است، به نظر می‌رسد روند افزایشی ثبت اختراع از سوی شرکت‌های چینی، به محاسبات خاص این دسته از شرکت‌ها باز می‌گردد. «Alibaba» و «Oppo» تصمیم گرفته‌اند که هم‌اکنون زمان تقویت حفاظت از حقوق مالکیت فکری خود در این جزیره است که دلیل آشکار این مسئله، به رشد تجارت آن‌ها در تایوان باز می‌گردد.

لازم به ذکر است که با توجه به سرریز نوآوری جمعی حاصل، پیش‌بینی‌ها حاکی از این مسئله است که این روند افزایشی، می‌تواند رشد بازار را نیز با خود به همراه داشته باشد.    

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.