۰۸ فروردین ۱۳۹۷ راه‌اندازی مرکز تخصصی حقوق مالکیت فکری دیجیتال در مصر

دولت مصر اعلام نموده که یک مرکز تخصصی حقوق و قوانین دیجیتال برای مالکیت فکری، راه‌اندازی خواهد کرد. این اقدام که در راستای برنامه‌های اجرایی سیاست‌گذاران مصری، برای مبارزه با جعل و سرقت‌های نرم‌افزاری انجام می‌گیرد، اولین نوع خود در منطقه بوده و عمدتاً برای حل‌وفصل پرونده‌های مرتبط با نرم‌افزارهای کسب‌وکار و جعل‌های مبتنی بر اینترنت، بکار گرفته خواهد شد.

 

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9 

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «CNBCAfrica»، آژانس توسعه صنعت فناوری اطلاعات «ITIDA» که وظیفه توسعه صنعت «IT» در مصر را بر عهده دارد، از این مرکز تخصصی در محل خود میزبانی خواهد کرد. این نهاد، بازوی اجرایی وزارت فناوری اطلاعات مصر در زمینه حقوق مالکیت فکری محصولات نرم‌افزاری و پایگاه‌های داده به شمار می‌رود. دکتر «محمد حجازی» مدیر آژانس «ITIDA»، در این زمینه اظهار داشت: «این نهاد، اقداماتی جامع برای ارتقاء فرآیند اجرای IP با کمک تمامی دست‌اندرکاران، از جمله دادگاه‌های اقتصادی، قضات و دادستان‌ها، افسران پلیس و صاحبان کپی‌رایت، انجام داده است. ما متعهد به پیشبرد اقدامات اجرایی در مبارزه با نقض مالکیت فکری هستیم و راه‌اندازی مرکز یادشده، می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف کمک نماید». گفتنی است، «ITIDA» در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۹۶ گزارش تخصصی برای دادگاه‌های اقتصادی آماده نموده است. با توجه به این آمار و نیز ۲۰۳ برنامه نرم‌افزاری ثبت شده و ۲۶۷ مجوز بهره‌برداری از فناوری، راه‌اندازی مرکز تخصصی فناوری اطلاعات در حوزه مالکیت فکری، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

بر اساس آخرین تحقیق «BSA-IDC Global Software Piracy» در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان جعل و تقلب در مصر به ۶۱ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای دیگر مانند مراکش (۶۵ درصد)، فیلیپین (۶۷ درصد) و ویتنام (۷۸ درصد)، به نسبت پایین‌تر است. با توجه به آماده‌سازی پیش‌نویس قانون محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی، انتظار می‌رود توافق بر سر جرائم سایبری نیز در قانون مذکور انجام گرفته باشد. با توجه به روند مشاهده شده، مصر در حال پیشرفت فزاینده در زمینه حفاظت از حقوق مالکیت فکری است که عمدتاً به سیاست‌های صحیح، اصلاحات پولی و مشارکت‌های جهانی این کشور مربوط می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.