آمازون در ادامه توسعه سیستم تحویل کالا و سفارشات خود، پتنت جدیدی برای یک پهپاد هوشمند به ثبت رسانیده است که میتواند حرکات کاربر، از جمله تکاندادن دستها، اشاره کردن، صدازدن و نور چراغها را تشخیص داده و به آنها واکنش نشان دهد. آمازون برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنامه خود برای توسعه یک سیستم نوین پهپاد «PrimeAir» که به منظور تحویل سفارشات مشتریان در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه مورد استفاده قرار میگیرد را اعلام نمود. از آن زمان تا کنون، پتنتهای متعددی برای توسعه این سیستم به ثبت رسیده که بیانگر پیشرفتهای زیاد این شرکت است. با این حال، تجاریسازی گسترده این سیستم، منوط به گرفتن مجوزها و تأییدیههای قانونی مرتبط با آن خواهد بود.
بنا بر گزارش وبسایت «The Verge»، این پتنت که در جولای سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت رسیده و در هفته جاری انتشار یافت، مدعی است که دریافتکننده نهایی سفارش و یا سایر کاربران، میتوانند با استفاده از سیستم ابداعی و از طریق حرکات خود، با پهپاد ارتباط برقرار نموده و به آن در مسیریابی و تحویل صحیح سفارش کمک نمایند. برای مثال، حرکت سریع دست، از سوی پهپاد به معنای توقف حرکت شناخته شده و یا چرخاندن آرام دستها بهعنوان دستورالعملی برای تحویل بسته سفارش تلقی میشود.
پتنت یادشده شامل جزئیات متعددی در زمینه ارتباطات، ناوبری پهپاد و اجزای تحویل سفارش است که از طریق تعبیه چند حسگر نوری پیشرفته، حسگر و دوربین عمقیابی، یک دوربین نور مرئی، یک دوربین مادونقرمز و نیز حسگرهای شنوایی، انجام میگیرد.
گفتنی است، مفهوم هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت تعامل با انسان و محیط پیرامون، برای نخستین بار نیست که مورد توجه شرکتهای فناور قرار میگیرد. پیش از این، شرکت سامسونگ یک پهپاد مشابه معرفی نموده که قادر به تشخیص حرکات دست و صورت کاربران است. همچنین پهپاد ابداعی «DJI» نیز میتواند موج حاصل از دست زدن کاربر را تشخیص داده و به آن واکنش نشان دهد.