۲۲ فروردین ۱۳۹۷

نقش مهم سیستم مالکیت فکری در حفاظت از بازی‌های المپیک

المپیک، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در سطح جهانی به شمار می‌آید که در دو بخش ورزش‌های تابستانی و زمستانی برگزار می‌گردد. با توجه به گردش مالی بسیار بالا و لزوم حفظ حقوق مرتبط با اجزا و عناصر این رویداد بزرگ، سیستم مالکیت فکری می‌تواند نقشی مهمی در حفاظت از شخصیت منحصربه‌فرد بازی‌های المپیک ایفاء نماید.

 

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Mondaq»، در نگاه اول ممکن است مواردی نظیر سرود، لوگو و شعار المپیک، به‌عنوان ویژگی‌های اصلی المپیک مشاهده شود. با این حال، در عمل با موارد بیشتری مواجه خواهیم شد. برای مثال، حقوق مربوط به تبلیغات، سازمان‌دهی، بازاریابی و پخش بازی‌ها که استفاده از قوانین و مقررات حفاظتی کپی‌رایت، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی را ضروری می‌نماید. تمامی حقوق مالکیت فکری ناشی از بازی‌های المپیک، متعلق به کمیته بین‌المللی المپیک «IOC» است که وظیفه حمایت از سازمان‌دهی و برگزاری مناسب آن را بر عهده دارد. این نهاد، تأکیدی ویژه بر حفاظت از حقوق مالکیت فکری مرتبط با بازی‌های المپیک دارد و موفقیت مالی این رویداد و استقبال شرکت‌های حامی از آن را در گرو این امر می‌داند.

علاوه بر موارد یاد شده، استفاده از سیستم پتنت برای حفاظت از برخی نوآوری‌های خاص بکار گرفته شده در بازی‌های المپیک نیز الزامی است. بر خلاف تصور موجود، نوآوری در برگزاری بازی‌های المپیک نقشی بسیار مهم دارد. المپیک زمستانی ۲۰۱۶ را می‌توان نمونه‌ای بارز از رابطه بین اختراعات و المپیک دانست. در این بازی‌ها مشعل به‌گونه‌ای طراحی شده بود که در تمامی شرایط آب و هوایی و از جمله بارش‌های سنگین برف، شعله‌های مشعل روشن باقی بمانند. این خود مثالی از نوآوری در المپیک است که اهمیت حفاظت از آن‌ها را بیش از پیش می‌نماید.

گفتنی است، حفاظت از نماد المپیک به‌عنوان یک نام تجاری، از طریق پیمان نایروبی به‌عنوان یکی از معاهدات بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، تأمین می‌شود. تمامی اعضا موظفند تا هرگونه ثبت علامت و نشان مشابه با این نماد را رد اعتبار نموده و با استفاده از معیارهای مناسب، استفاده از هر نشانه‌ای که شامل نماد المپیک است را ممنوع نمایند. 

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.