المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی در سطح جهانی به شمار میآید که در دو بخش ورزشهای تابستانی و زمستانی برگزار میگردد. با توجه به گردش مالی بسیار بالا و لزوم حفظ حقوق مرتبط با اجزا و عناصر این رویداد بزرگ، سیستم مالکیت فکری میتواند نقشی مهمی در حفاظت از شخصیت منحصربهفرد بازیهای المپیک ایفاء نماید.
بنا بر گزارش وبسایت «Mondaq»، در نگاه اول ممکن است مواردی نظیر سرود، لوگو و شعار المپیک، بهعنوان ویژگیهای اصلی المپیک مشاهده شود. با این حال، در عمل با موارد بیشتری مواجه خواهیم شد. برای مثال، حقوق مربوط به تبلیغات، سازماندهی، بازاریابی و پخش بازیها که استفاده از قوانین و مقررات حفاظتی کپیرایت، علائم تجاری و طرحهای صنعتی را ضروری مینماید. تمامی حقوق مالکیت فکری ناشی از بازیهای المپیک، متعلق به کمیته بینالمللی المپیک «IOC» است که وظیفه حمایت از سازماندهی و برگزاری مناسب آن را بر عهده دارد. این نهاد، تأکیدی ویژه بر حفاظت از حقوق مالکیت فکری مرتبط با بازیهای المپیک دارد و موفقیت مالی این رویداد و استقبال شرکتهای حامی از آن را در گرو این امر میداند.
علاوه بر موارد یاد شده، استفاده از سیستم پتنت برای حفاظت از برخی نوآوریهای خاص بکار گرفته شده در بازیهای المپیک نیز الزامی است. بر خلاف تصور موجود، نوآوری در برگزاری بازیهای المپیک نقشی بسیار مهم دارد. المپیک زمستانی ۲۰۱۶ را میتوان نمونهای بارز از رابطه بین اختراعات و المپیک دانست. در این بازیها مشعل بهگونهای طراحی شده بود که در تمامی شرایط آب و هوایی و از جمله بارشهای سنگین برف، شعلههای مشعل روشن باقی بمانند. این خود مثالی از نوآوری در المپیک است که اهمیت حفاظت از آنها را بیش از پیش مینماید.
گفتنی است، حفاظت از نماد المپیک بهعنوان یک نام تجاری، از طریق پیمان نایروبی بهعنوان یکی از معاهدات بینالمللی سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، تأمین میشود. تمامی اعضا موظفند تا هرگونه ثبت علامت و نشان مشابه با این نماد را رد اعتبار نموده و با استفاده از معیارهای مناسب، استفاده از هر نشانهای که شامل نماد المپیک است را ممنوع نمایند.