۳۰ فروردین ۱۳۹۷

پتنت ابزاری کلیدی در رشد و توسعه صنعت فناوری‌های پوشیدنی

صنعت فناوری‌های پوشیدنی، با توجه به ادغام صنایع مختلفی از جمله پوشاک، الکترونیک و متعلقات مربوطه، در حال حاضر بسیار پررونق بوده و شرکت‌های فناور، هزاران نوآوری جدید در این زمینه به بازار عرضه نموده‌اند. در همین راستا، سیستم پتنت به یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه‌ای و محافظتی برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پوشیدنی بدل گردیده است. طبق گزارش‌های انتشار یافته، انتظار می‌رود بازار فناوری‌های پوشیدنی تا سال ۲۰۲۲ میلادی، با نرخ رشد سالانه ۱۵ درصدی، ارزشی بیش از ۵۰ میلیارد دلار خواهد یافت. علاوه بر این، بازار ۵ میلیارد دلاری سنسورها، می‌تواند به توسعه بازار فناوری‌های پوشیدنی طی سال‌های آینده کمک نماید، به‌طوری‌که ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۸ میلادی، به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

 filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Sensors Online»، اکوسیستم مرتبط با فناوری‌های پوشیدنی بسیار وسیع بوده و طیفی گسترده از تولیدکنندگان محصول، انجمن‌های تحقیق و توسعه، سازندگان و تأمین‌کنندگان قطعات، ارائه‌دهندگان خدمات نرم‌افزاری و کاربران نهایی را شامل می‌گردد. با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و شدت رقابت در این اکوسیستم، حفاظت از اختراعات و نوآوری‌های صورت گرفته در این بازار رو به رشد، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. یک سبد پتنت استراتژیک، می‌تواند علاوه بر محافظت از فناوری‌های محوری شرکت، در فرایند تأمین مالی نیز ایجاد مزیت‌های رقابتی پایدار را به همراه داشته باشد. تحلیلگران این صنعت بر این باورند که استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه، در صورت داشتن ثبت اختراع پیش از جذب سرمایه، از شانس ۲.۵ برابری برای موفقیت و تجاری‌سازی نوآوری خود برخوردارند.

پتنت‌ها در تمامی مراحل رشد و توسعه شرکت‌های فعال در صنعت فناوری‌های پوشیدنی اثرگذار خواهند بود؛ در مراحل ابتدایی رشد، پتنت اغلب تنها راه برای جذب سرمایه‌گذار است که می‌تواند بیانگر ارزش فناوری شرکت باشد. در مراحل بعدی، پتنت برای تأمین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر و نیز افزایش تمایل رقبا به همکاری و مشارکت‌های فناورانه، اعم از سرمایه‌گذاری مشترک و اتحاد استراتژیک مهم بوده و می‌تواند در دستیابی به این اهداف کمک نماید. برای شرکت‌های فعال در این صنعت، یک پرونده ثبت اختراع استراتژیک، با پوششی جامع بر تمامی نوآوری‌های محوری مرتبط با فناوری، می‌تواند کلید توسعه شرکت به شمار رود. 

پربازدید‌ترین‌ها

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن

یک شرکت هلندی فعال در صنعت کشاورزی، روشی جدید ابداع نموده که فرآیند فتوسنتز گیاهان گلخانه‌ای را بهبود می‌بخشد. فناوری ابداعی «دالسم» که در ثبت اختراع جدید این شرکت معرفی شده، یک سیستم تهویه پیشرفته است که توزیع کاملاً یکنواخت دی‌اکسید کربن در جریان هوای متحرک گلخانه را ممکن می‌سازد. به کمک این فناوری، شرایط آب‌و‌هوایی گلخانه، در وضعیت پایدار و بهینه قرار گرفته و رشد گیاه به حداکثر می‌رسد.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها

یک دانش‌آموز شانزده ساله، موفق به توسعه فناوری جدیدی برای شناسایی و تحلیل فسیل‌های گیاهی و جانوری شده است. این فناوری که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته، جایزه ۵۰۰۰۰ دلاری نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی در سال 2021 را برای «کریستین نیکولز» به همراه داشته است.

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی

بنا بر گزارش جدید دفتر ثبت اختراع چین، نرخ تجاری‌سازی پتنت‌های معتبر چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی، برابر ۳۴.۷ درصد بوده است. این نرخ، نشان از موفقیتی بزرگ در این کشور داشته که حتی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز پیشی گرفته است. جالب اینجا است که بر اساس گزارش مذکور که نگاهی دقیق و نزدیک به فعالیت‌های نوآوران چینی از منظر مالکیت فکری داشته است، این نرخ برای شرکت‌های دارنده پتنت، حتی بیش از ۴۰ درصد بوده است.