۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ اثرات نابرابری جنسیتی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع

تجزیه‌وتحلیل درخواست‌های ثبت اختراع که توسط محققین آکادمی مدیریت «Yale SOM» انجام گرفته است، نشان می‌دهد که مخترعین زن در مقایسه با مردان کمتر موفق به دریافت تأییدیه برای درخواست‌های خود می‌شوند. این تفاوت بیشتر ناشی از دیدگاه ارزیابان به جنسیت مخترعین است. این محققین معتقدند، حذف نابرابری جنسیتی برای افزایش نرخ نوآوری در اقتصاد ضروری است.

 

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d 

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Insights»، در آمریکا بیش از نیمی از مدارک دکتری در علوم و مهندسی به زنان اختصاص دارد. با این حال، هنگامی‌که به ثبت پتنت توسط مخترعین می‌رسیم، سهم زنان از حقوق مالکیت پتنت به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. در تحقیق انجام گرفته توسط «اولاف سورنسون» و همکارانش که نتایج آن در «Biotechnology Nature» انتشار یافته است، با آنالیز بیش از ۲.۷ میلیون «US» پتنت ثبت‌شده در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی و تعیین جنسیت احتمالی مخترعین، به این نتیجه رسیدند که درخواست‌های زنان به‌طور کلی بیشتر از مردان رد می‌شود. همچنین درخواست‌های تجدید نظر شده نیز در مقایسه با مردان به‌طور متوسط ۲.۵ درصد کمتر بوده است.

نکته جالب‌توجه دیگر این است که زنان غالباً کلمات بیشتری را در عنوان درخواست‌های خود افزوده‌اند که موجب می‌شود دامنه ثبت اختراعات آن‌ها کاهش یابد. این مفهوم که می‌توان آن را نوعی «رقیق‌سازی» دانست به ضعیف‌تر شدن پتنت می‌انجامد، چراکه موارد کمتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

بررسی تفاوت‌های موجود در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت‌شده و تأثیر جنسیت در آن، با توجه به داده‌های موجود کاری دشوار است که محققین با بررسی درصد تأیید درخواست‌هایی که نام‌های زنانه رایج در بین تیم درخواست‌کننده وجود دارد به بررسی آن پرداخته‌اند. جالب این است که در مواردی خاص که اسامی زنانه نادر در بین تیم درخواست‌کننده وجود دارد (مانند «Malaeka» و یا «Jameire») و ممکن است ارزیاب در تشخیص جنسیت متقاضی اشتباه نماید، تفاوت در احتمال تأیید درخواست به میزان ۲.۸ درصد کاهش می‌یابد.

گفتنی است، ایجاد یک زمین‌بازی برابر در فرآیند ثبت اختراع، فقط به نفع زنان نیست و می‌تواند نوآوری را تحریک نماید. پیشنهاد تیم تحقیق برای رفع این چالش، استفاده از یک پلتفرم خاص برای فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع است که در آن هویت درخواست‌کنندگان در طی مراحل ارزیابی ناشناس باقی بماند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day