۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

اثرات نابرابری جنسیتی در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع

تجزیه‌وتحلیل درخواست‌های ثبت اختراع که توسط محققین آکادمی مدیریت «Yale SOM» انجام گرفته است، نشان می‌دهد که مخترعین زن در مقایسه با مردان کمتر موفق به دریافت تأییدیه برای درخواست‌های خود می‌شوند. این تفاوت بیشتر ناشی از دیدگاه ارزیابان به جنسیت مخترعین است. این محققین معتقدند، حذف نابرابری جنسیتی برای افزایش نرخ نوآوری در اقتصاد ضروری است.

 

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d 

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Insights»، در آمریکا بیش از نیمی از مدارک دکتری در علوم و مهندسی به زنان اختصاص دارد. با این حال، هنگامی‌که به ثبت پتنت توسط مخترعین می‌رسیم، سهم زنان از حقوق مالکیت پتنت به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. در تحقیق انجام گرفته توسط «اولاف سورنسون» و همکارانش که نتایج آن در «Biotechnology Nature» انتشار یافته است، با آنالیز بیش از ۲.۷ میلیون «US» پتنت ثبت‌شده در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی و تعیین جنسیت احتمالی مخترعین، به این نتیجه رسیدند که درخواست‌های زنان به‌طور کلی بیشتر از مردان رد می‌شود. همچنین درخواست‌های تجدید نظر شده نیز در مقایسه با مردان به‌طور متوسط ۲.۵ درصد کمتر بوده است.

نکته جالب‌توجه دیگر این است که زنان غالباً کلمات بیشتری را در عنوان درخواست‌های خود افزوده‌اند که موجب می‌شود دامنه ثبت اختراعات آن‌ها کاهش یابد. این مفهوم که می‌توان آن را نوعی «رقیق‌سازی» دانست به ضعیف‌تر شدن پتنت می‌انجامد، چراکه موارد کمتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

بررسی تفاوت‌های موجود در فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت‌شده و تأثیر جنسیت در آن، با توجه به داده‌های موجود کاری دشوار است که محققین با بررسی درصد تأیید درخواست‌هایی که نام‌های زنانه رایج در بین تیم درخواست‌کننده وجود دارد به بررسی آن پرداخته‌اند. جالب این است که در مواردی خاص که اسامی زنانه نادر در بین تیم درخواست‌کننده وجود دارد (مانند «Malaeka» و یا «Jameire») و ممکن است ارزیاب در تشخیص جنسیت متقاضی اشتباه نماید، تفاوت در احتمال تأیید درخواست به میزان ۲.۸ درصد کاهش می‌یابد.

گفتنی است، ایجاد یک زمین‌بازی برابر در فرآیند ثبت اختراع، فقط به نفع زنان نیست و می‌تواند نوآوری را تحریک نماید. پیشنهاد تیم تحقیق برای رفع این چالش، استفاده از یک پلتفرم خاص برای فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع است که در آن هویت درخواست‌کنندگان در طی مراحل ارزیابی ناشناس باقی بماند.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.

برف پاک‌کن الکترومغناطیسی تسلا
۱۲ اسفند ۱۳۹۹

برف پاک‌کن الکترومغناطیسی تسلا

تسلا در ادامه نوآوری‌های خود، برای نسل بعدی خودروی رودستر، نوعی برف پاک‌کن الکترومغناطیسی طراحی کرده است. این برف پاک‌کن منحصربه‌فرد، تنها دارای یک تیغه بوده و برای حرکت عرضی و پاک کردن شیشه جلو، از یک محرک خطی الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. جالب اینجا است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، برف پاک‌کن در زیر کاپوت خودرو قرار گرفته و طراحی خودرو را تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد.