۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ افزایش استقبال شرکت‌ها و فناوران چینی از سیستم‌های PCT و مادرید

بنا بر آمار و گزارشات دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO» و سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، تمایل متقاضیان چینی به استفاده از سیستم ثبت اختراع «PCT» و سیستم ثبت علائم تجاری مادرید، نسبت به قبل با افزایش همراه بوده است. گزارش سالانه «WIPO» حاکی از این است که شرکت‌های فناور چینی پس از همتایان آمریکایی خود، هم‌اکنون در جایگاه دوم درخواست‌های ثبت شده در سیستم ثبت پتنت «PCT» قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کنونی، چین در طی سه سال آینده از آمریکا نیز پیشی بگیرد.

 

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2 

 

طی سال‌های اخیر، متقاضیان چینی در استفاده از سیستم پتنت برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌های خود بسیار فعال بوده‌اند؛ با این حال، بیشتر درخواست‌ها محدود به کشور چین بوده و خارج از مرزهای این کشور گسترش نمی‌یافتند. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که این روند در حال تغییر است، به‌طوری‌که شرکت چینی هوآوی توانسته است در صدر فهرست بیشترین درخواست‌های ثبت پتنت در «EPO» و «PCT» قرار گیرد. همچنین «ZTE» که در زمینه مخابرات و ارتباط فعالیت می‌نماید، از دیگر شرکت‌های چینی است که پس از هوآوی در رده بعدی بیشترین درخواست ثبت اختراع در «PCT» قرار گرفته است.

در سیستم بین‌المللی مادرید برای ثبت علائم تجاری نیز چینی‌ها دارای بیشترین رشد در تعداد درخواست‌های ثبت نشان‌های تجاری بوده‌اند. با این حال، متقاضیان آمریکایی و آلمانی، جایگاه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های «L’oreal» فرانسه، «Tichter Gedeon» مجارستان و «ADP Gauselman» آلمان نیز در رده‌های اول تا سوم بیشترین علامت تجاری بین‌المللی ثبت شده قرارگرفته‌اند.

در سیستم بین‌المللی لاهه، برای طراحی‌های صنعتی، گستره جغرافیایی کاربران تا حدی متفاوت است. متقاضیان آلمانی در صدر فهرست قرار گرفته و کشورهای سوئیس، کره جنوبی و آمریکا، در رده‌های بعدی هستند. جالب این‌که کشور چین در میان ده کشور نخست قرار ندارد که بیانگر عدم استقبال شرکت‌های چینی از ثبت طراحی‌های صنعتی در سیستم‌های بین‌المللی است. شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و «LG»، شرکت هلندی «Fonkel Meubelmarketing»، شرکت آمریکایی «Procter & Gamble» و شرکت آلمانی فولکس‌واگن، به ترتیب دارای بیشترین طراحی‌های صنعتی ثبت شده در سیستم بین‌المللی لاهه هستند.

گفتنی است، روند افزایشی سه سیستم بین‌المللی مالکیت فکری وایپو در طی هشت سال گذشته، نشان از کارکرد مناسب و مطلوب آن‌ها دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.