۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ وجود مشکلات قابل توجه در سیستم ارزیابی و گرنت پتنت‌های دارویی در هند

یک تیم حقوقی متشکل از پژوهشگران و وکلای ثبت اختراع در هند، بررسی‌هایی پیرامون پتنت‌های گرنت شده این کشور انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، بیش از ۷۸ درصد از پتنت‌های گرنت شده دارویی در این کشور، به پیشرفت‌های حاشیه‌ای و توسعه‌های جانبی اختصاص یافته است. این تحقیق که با استفاده از آمار و داده‌های مرتبط با پتنت‌های گرنت شده طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶ میلادی انجام گرفته است، با عنوان «چگونه حفاظت‌های ما شکست خورده است و چرا باید سیستم اصلاح شود» انتشار یافته و بیان می‌دارد که بخش سوم قانون پتنت هند در صدور گرنت تعداد زیادی از اختراعات یاد شده نقض گردیده است. 

 

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 

گزارش ارائه شده، نشان می‌دهد که تنها ۱۵ درصد از پتنت‌های ثانویه گرنت شده، تحت نظارت‌های دقیق قرار داشته است که با دستورالعمل‌های کنترلی دفتر ثبت اختراعات هند مطابقت دارد. لازم به ذکر است، پتنت‌های ثبت‌شده در فازهای توسعه محصولات دارویی که به جنبه‌هایی نظیر فرم‌های مختلف دوز دارو، فرمولاسیون و روش‌های تولید اشاره دارد، تحت عنوان پتنت‌های ثانویه نامیده می‌شوند. محققین سه نوع مداخله اصلاحی را برای رفع این چالش پیشنهاد داده‌اند که عبارتند از:

۱- اصلاح و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های موجود در زمینه ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع؛

۲- به‌کارگیری برخی از بندهای مصوب سند راهنمای دیوان عالی کشور موسوم به «Novartis Standard» با هدف اطمینان از هماهنگی ارزیابان و ناظرین ثبت اختراع با قضات دیوان عالی کشور؛

۳- تدوین یک چک لیست برای ارزیابان ثبت اختراع.

در این گزارش، بر این نکته تأکید شده است که در فرمت رایج کنونی اولین گزارش ارزیابی درخواست‌های ثبت پتنت «FER» که توسط دفتر ثبت پتنت هند به متقاضیان ارسال می‌شود، هیچ چک لیستی برای شناسایی پتنت‌های ثانویه وجود ندارد. این در حالی است که هر پرونده یا درخواست مشکوک به ثبت اختراع ثانویه، می‌بایست در سطوح مختلف و به‌دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

گفتنی است، پژوهش یاد شده بخشی از یک پروژه بزرگ بین‌قاره‌ای است که با پشتیبانی و حمایت مالی بنیاد «Shuttleworth» آغاز شده است. این پروژه بر روی ارزیابی نوآوری و میزان دسترسی به داروها در کشورهای هند، برزیل و آفریقای جنوبی متمرکز است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.