۰۷ خرداد ۱۳۹۷ طراحی جدید تویوتا برای بهبود بهره‌وری آیرودینامیک خودرو

تویوتا پتنتی با موضوع یک طراحی جدید و جالب توجه برای خودرو به ثبت رسانیده است. این پتنت از سوی بخش مهندسی و ساخت آمریکای شمالی این شرکت که بخش سازنده خودروها و فناوری‌های جدید شرکت تویوتا محسوب می‌گردد، به ثبت رسیده است. پتنت مذکور که در سال ۲۰۱۶ میلادی در دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسیده است، در خصوص یک دستگاه تلسکوپی برای بهبود بهره‌وری «آیرودینامیک» خودرو بوده که در انتهای آن تعبیه شده است.

 

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 

لازم به ذکر است که آیرودینامیک یا هواپویش، شاخه‌ای از دینامیک سیالات است که به بررسی رفتار جریان سیال و اثر آن بر اجسام متحرک می‌پردازد. هر خودرو برای حرکت همواره با نیرویی از جانب هوا روبرو است که این نیرو همان نیروی درگ است که در مسائل آیرودینامیکی مربوط به طراحی و ساخت خودرو از اهمیت خاصی برخورداراست و طراحان و خودروسازان، به‌وسیله اعمال ترفندهایی سعی در کاهش این نیرو و مقابله با آن را دارند. نیروی درگ، به عوامل مختلفی مربوط بوده و طراحان با در نظر گرفتن این عوامل، سعی در بهبود ضریب آیرودینامیکی خودرو دارند.

بنا بر گزارش «The Driver»، تصاویر ثبت اختراع، حاکی از این است که نوعی دستگاه مته مانند در انتهای خودرو تعبیه می‌شود که این دستگاه مخروطی شکل با استفاده از نوعی محرک خاص، نوعی مکانیسم کاهش مکش هوا را فراهم می‌نماید. این مکانیسم، با بهبود عملکرد موتور می‌تواند به افزایش بهره‌وری اقتصادی سوخت خودرو کمک نماید. گفتنی است، سازندگان خودرو، عموماً برای بهبود مصرف سوخت خودرو، سعی در ساده‌سازی بدنه آن داشته تا اصطکاک هوای متراکم در سطح زمین با خودرو را به حداقل برسانند. این امر، با ساخت چرخ‌دنده‌های آیرودینامیکی و یا نصب دریچه‌هایی خاص برای عبور سریع هوا انجام می‌گیرد. با این حال، عقب وسایط نقلیه، دشوارترین مکان برای ایجاد آیرودینامیک بالاتر است که پتنت یادشده بر رفع همین چالش متمرکز شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day