۱۲ خرداد ۱۳۹۷ سرنوشت اختلاف حقوقی اپل و سامسونگ در گرو تفسیر یک عبارت سه کلمه‌ای

مراحل نهایی دادرسی حقوقی مرتبط با نقض پنج پتنت متعلق به اپل از سوی سامسونگ و میزان غرامت تعیین‌شده برای آن، درگرو تفسیر عبارت سه‌کلمه‌ای «Article Of Manufacture» است که در کنار «فرآیند»، «ماشین» و «موضوعات ترکیبی»، یکی از چهار دسته اصلی از مواردی است که می‌توانند پتنت شوند. در صورتی‌که دادگاه تفسیر ارائه‌شده از سوی اپل را بپذیرد، سامسونگ می‌بایست مبلغ قابل‌توجهی بابت خسارات ناشی از نقض پتنت پرداخت نماید. در مقابل، تفسیر سامسونگ منجر به کاهش قابل‌ملاحظه مبلغ پرداختی خواهد شد. پتنت‌های یادشده شامل دو «Utility Patent» با موضوع عملکرد نوار لاستیکی در هنگام کار با صفحه‌نمایش و باز کردن قفل گوشی و سه «Design Patent» مربوط به آیفون به‌عنوان محصول اصلی اپل است که بخش عمده اختلافات حقوقی پیرامون مبلغ غرامت، به سه پتنت اخیر باز می‌گردد.

 

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6 

 

اپل مدعی است که پتنت‌های طراحی یادشده، کل دستگاه تلفن همراه را پوشش می‌دهد و اقدام سامسونگ در نقض آن‌ها، می‌بایست از طریق بازگرداندن سود ناشی از تمامی محصولات کپی شده جبران گردد. در مقابل، سامسونگ معتقد است که این پتنت‌ها صرفاً بخش‌های خاصی از گوشی، شامل صفحه‌نمایش، شیشه جلو و قاب را محافظت می‌نماید و درنتیجه این شرکت، صرفاً ملزم به پرداخت مبالغی به ارزش اجزای مذکور خواهد بود. قاضی «لوسی کوه»، در سال گذشته حکم به تعریف این اصطلاح بر مبنای یک ارزیابی چهارقسمتی داد که بر اساس آن، ارتباط فیزیکی بین طراحی پتنت شده و مابقی محصول، به‌عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار می‌گیرد. این‌که آیا طراحی مربوط به یک جزء است و کاربر یا فروشنده می‌تواند آن را جدا از مابقی محصول به‌عنوان یک کل واحد در دسترس داشته باشد و یا خیر، تا حدی روشن‌کننده مسئله است. «سم لوسنت» از متخصصین طراحی صنعتی که سامسونگ وی را به‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی نموده است، با سفارش و خریداری قطعاتی جایگزین و تعبیه آن بر روی گوشی‌های سامسونگ، به این نتیجه رسید که عملکرد گوشی خوب بوده است. وی معتقد است که برخی تغییرات جزئی در ظاهر محصول (برای مثال، کمی تغییر شکل در دکمه پایین و یا تغییر در قاب)، می‌تواند یک طرح جایگزین بدون هرگونه نقض پتنت فراهم نماید.

گفتنی است، دادرسی این پرونده به پایان رسیده است و همگان منتظر رأی نهایی هستند. با توجه به آخرین مبلغ خسارت که ۳۹۹ میلیون دلار بوده است (خسارت اولیه، یک میلیارد دلار بود که در طول فرآیند دادرسی به ۳۹۹ میلیون دلار کاهش یافت)، هر مبلغی بالاتر از آن، به معنای پیروزی اپل و کمتر از آن نیز به معنای پیروزی سامسونگ در زمینه ادعای خود خواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day