۲۲ خرداد ۱۳۹۷ فناوری جدید مایکروسافت برای قابلیت لمس اشیاء مجازی در واقعیت ترکیبی

بنا بر پتنت جدید مایکروسافت که به‌تازگی انتشار یافته است، این شرکت در حال کار بر روی دستگاهی است که می‌تواند نوعی بازخورد لمسی را به شکل واقعیت مجازی «Virtual Reality» و واقعیت ترکیبی «Mixed Reality» فراهم نماید.

 

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2 

 

شایان ذکر است که واقعیت ترکیبی، ترکیبی از جهان واقعی و مجازی را به صورت همزمان فراهم آورده که در واقع هم اشیاء فیزیکی جهان واقعی و هم اشیاء دیجیتالی واقعیت مجازی، در آن وجود دارند. با توجه به این پتنت که در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسیده است، وسیله‌ای به دور دست و بازوی کاربر بسته شده که با استفاده از مجموعه‌ای از الکترودها و با تغییر ولتاژ، قادر به تحریک دست کاربر بوده و می‌تواند برای مثال، حالت مشت شدن دستان در هنگام نگه‌داشتن یک شیء مجازی را ایجاد نماید. این فناوری که می‌تواند در تجارب کامل واقعیت مجازی و نیز واقعیت ترکیبی بکار رود، با هولولنز «HoloLens» نیز سازگار است. (هولولنز یک هدست با لنز شفاف معرفی‌شده از سوی مایکروسافت است که در حالت عادی، همانند یک عینک می‌توان محیط اطراف را با آن مشاهده نمود. این عینک، با تشخیص محیط پیرامون کاربر، مجموعه‌ای از تصاویر مجازی سه‌بعدی را پیش روی وی به نمایش درمی‌آورد و در واقع نوعی واقعیت ترکیبی را فراهم می‌نماید.)

بنا بر گزارش «Upload Newsletter»، بازخورد لمسی در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تحقیق و توسعه در زمینه «VR» به شمار می‌رود. با وجود دستگاه‌هایی نظیر «Oculus Touch» و «Wands HTC Vive» که امکان در دست گرفتن واقعیت مجازی را تا حدی فراهم می‌کنند، هیچ‌چیزی برای جلوگیری از ورود دست به درون یک سطح خاص و یا احساس لمس اشیاء خاص وجود ندارد. فناوری جدید مایکروسافت، می‌تواند گامی بزرگ برای دستیابی به این هدف محسوب شود که امکان یک بازخورد واقعی را مثلاً برای بازکنان در هنگام لمس توپ مجازی ایجاد می‌نماید.

گفتنی است که با وجود ثبت پتنت فوق، هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت عزمی جدی برای ساخت و تجاری‌سازی این فناوری در آینده‌ای نزدیک دارد و یا خیر.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.