یکی از مسائلی که خودروهای دارای فناوری هدایت خودکار با آن مواجه هستند، اجتناب از برخورد با موتورسیکلتهایی است که در مواقعی که ترافیک سنگین است، اقدام به عبور از روی خطوط و بین ماشینها مینمایند. پتنت گرنت شده فورد، نشان میدهد که این شرکت برای رفع مشکل مذکور، تمهید جدیدی اندیشیده است. فناوری ابداعی فورد که در مرکز تحقیق و نوآوری فورد در دره سیلیکون توسعه یافته است، مبتنی بر استفاده از دوربینها و سنسورهای مختلفی است که میتواند موتورسیکلتهایی که از مسیرهای باریک بین اتومبیلها حرکت مینمایند را شناسایی نماید.
بنا بر گزارش «Future Car»، در اغلب مناطق دنیا به هنگام ترافیک، نمیتوان از روی خطوط و بین ماشینها برای عبور وسائط نقلیه نظیر موتورسیکلت استفاده نمود. با این حال، کالیفرنیا تنها ایالت در آمریکا است که این عمل از نظر مقررات راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت سواران مجاز است. شرکت فورد، در راستای رفع این چالش و با هدف توسعه فناوری هدایت خودکار خود، اقدام به ثبت اختراع جدیدی نموده است که بر مبنای آن، میتوان از برخوردهای احتمالی تا حدی ممانعت نمود. فناوری یادشده، به طور خاص از سیستمهای کمکراننده پیشرفته «ADAS»، نظیر تشخیص نقطه کور برای ارائه هشدارهای لازم، استفاده میکند. گفتنی است، با توجه به استفاده از سنسورها و سایر تجهیزات الکترونیک موجود در خودروهای فعلی، به نظر میرسد که عملی سازی این ایده نیاز به سالهای زیادی نداشته باشد.
لازم به ذکر است، معمولاً خودروهای خودران در برابر اشیایی که کوچک بوده و با سرعت کم در حال حرکت هستند، با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال در ماه مارس سال جاری میلادی، یک اتوبوس دارای فناوری هدایت خودکار، با یک دوچرخهسوار در آریزونا برخورد نمود و نرمافزار اوبر «Uber»، به دلیل اهمال در شناسایی عابر و توقف خودرو مقصر شناخته شد. این مثال، نشان میدهد که دوچرخهسوارها به دلیل سرعت کم، به یکی از چالشهای سیستمهای هدایت خودکار خودرو برای شناسایی و توقف بدل شدهاند. این چالش، با توجه به سرعت بالای موتورسیکلتها و تغییرات مداوم مسیر حرکتی آنها، میتواند دوچندان شود.