۱۳ تیر ۱۳۹۷

احتمال محکومیت ۱.۲ میلیارد دلاری سامسونگ به دلیل نقض پتنت

سامسونگ که به تازگی در جدال حقوقی ادامه‌دار با اپل بر سر نقض حقوق پتنت، به پرداخت ۵۳۸.۶ میلیون دلار محکوم شده است، حالا با پرونده‌ای جدید مواجه شده که می‌تواند غرامتی بیش از یک میلیارد دلار را برای این غول فناوری در پی داشته باشد. مؤسسه پیشرفته دانشگاه علم و فناوری کره جنوبی «KAIST»، با ثبت شکایتی در دادگاه منطقه‌ای تگزاس، سامسونگ را متهم به نقض «US» پتنت متعلق به این دانشگاه نموده که مرتبط با فناوری فین‌فت «FinFET» است. این فناوری، در زمینه نوع خاصی از ترانزیستور است که در طراحی پردارنده‌های گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر بهبود عملکرد، مصرف انرژی را نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

 

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9 

 

بنا بر گزارش «Phone Arena»، مبلغ اعلام شده بابت بدهکاری به «KAIST»، برابر با ۴۰۰ میلیون دلار است که البته با توجه به تصریح هیئت منصفه به نقض آگاهانه پتنت از سوی سامسونگ، قاضی می‌تواند خسارات وارد شده را تا سه برابر مبلغ مذکور در نظر گیرد. بر این اساس، غرامت پرداختی سامسونگ می‌تواند تا ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یابد. علاوه بر سامسونگ، کوآلکام و «Global Foundries» نیز به نقض پتنت فین‌فت متهم شده‌اند که بنا بر گزارش‌ها توانسته‌اند از پرداخت غرامت بگریزند.

گفتنی است، سامسونگ در واکنش ابتدایی به شکایت «KAIST»، استفاده از فین‌فت را به کلی رد کرده بود که در ادامه با اعلام این‌که در توسعه فین‌فت با این دانشگاه همکاری داشته است، پتنت را نامعتبر دانسته و درخواست تجدید نظر خود را به دادگاه ارائه نمود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.