۱۴ تیر ۱۳۹۷ از دست رفتن سود ۲۵۱ میلیارد دلاری شرکت‌های داروسازی به دلیل انقضای پتنت‌های دارویی

منقضی شدن پتنت‌های دارویی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی، منجر به از دست رفتن ۲۵۱ میلیارد دلار فروش داروهای مرتبط با آن‌ها خواهد شد. بنا بر گزارش «World Preview 2018, Outlook to 2024» که توسط یک شرکت انگلیسی ارزیابی هوشمند بازار محصولات دارویی به نام «EvaluatePharma» انتشار یافته است، تنها ۲۵ درصد از فروش ۲۵۱ میلیارد دلاری از دست رفته در سال ۲۰۲۳، متعلق به داروهای «Humira» و «Stelara» است.

 

 filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

 

با انقضای پتنت‌های مربوط به محصولات عرضه‌شده به بازار، رقبا می‌توانند آن‌ها را به‌صورت عمومی و با قیمتی بسیار ارزان‌تر به بازار عرضه نمایند که موجب می‌شود بخش عمده‌ای از درآمد شرکت تولیدکننده از دست برود. این وضعیت که اصطلاحاً «Patent Cliff» نامیده می‌شود، در برخی از صنایع، مانند صنایع دارویی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به هزینه‌های تحقیق و توسعه قابل توجه در تولید محصولات دارویی جدید، ثبت اختراع به شرکت‌های فعال کمک می‌نماید تا با ایجاد نوعی انحصار موقت در تولید داروهای جدید، بتوانند هزینه‌های مذکور را جبران نمایند. با گذشت زمان ۲۰ ساله و پایان انحصار در بهره‌برداری از پتنت دارویی، رقبا قادر خواهند بود تا از نوآوری انتشار یافته در پتنت، برای تولید و عرضه محصولات مشابه به بازار استفاده نمایند.

بنا بر گزارش «Money Control»، یکی از عمده محصولاتی که در سال‌های آتی به دلیل انقضای تاریخ اعتبار پتنت آن، می‌تواند از سوی رقبا تولید شود، «Humira» است که با توجه به فروش ۱۸.۴ میلیارد دلاری داروهای «AutoImmune» در سال ۲۰۱۷ میلادی، فروش از دست رفته قابل توجهی را متوجه شرکت تولیدکننده آن خواهد کرد. شایان ذکر است که پتنت کلیدی مرتبط با این محصول، در سال ۲۰۱۶ میلادی منقضی شده است که البته برخی پتنت‌های جانبی نیز در این زمینه به ثبت رسیده است که موجب حفاظت از این محصول دارویی تا سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.