۱۷ تیر ۱۳۹۷ موتور پیش‌بینی تغییرات زندگی کاربران فیسبوک

فیسبوک در ادامه سیاست‌های خود برای استفاده از داده‌های در دسترس و ردیابی جنبه‌های مختلف زندگی کاربران، راهی یافته است که می‌تواند احتمال اخذ تصمیمات مهم توسط کاربر، یا تغییرات مهم در زندگی وی را پیش‌بینی نماید. این پتنت که برای نخستین بار از سوی نیویورک‌تایمز معرفی شده است، نوعی سیستم تحلیلی و پیش‌بینی کننده در مورد مهم‌ترین رویدادها و تغییرات زندگی فیسبوکی کاربران، اعم از ازدواج، مشاغل جدید، تولد فرزندان، فارغ‌التحصیلی و حتی مرگ است. نیویورک‌تایمز در مقاله خود، هفت پتنت جالب‌توجه فیسبوک، از جمله همین پتنت و نیز پتنت مربوط به جمع‌آوری اطلاعات از طریق میکروفون گوشی کاربر (برای مثال، گوش دادن به محتوای برنامه تلویزیونی که کاربر در حال تماشای آن است)، را معرفی نموده است.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «Independent»، موتور پیش‌بینی تغییرات زندگی، با به‌کارگیری نوعی مدل یادگیری ماشین و استفاده از داده‌های تاریخی دیگر کاربران این شبکه اجتماعی، اقدام به محاسبه احتمال وقوع یک رویداد خاص در زندگی کاربر می‌نماید. انتظار می‌رود که یکی از دلایل اصلی توسعه چنین الگوریتم هوش مصنوعی، مشابه با دیگر سرمایه‌گذاری‌های فیسبوک در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تبلیغات باشد. با دانستن دقیق‌ترین جزئیات زندگی یک فرد، این شبکه اجتماعی قادر خواهد بود، تا آگهی‌های بسیار مرتبط را برای آن‌ها ارسال نماید. مثلاً تصور نمایید که در مورد یک کاربر خاص، الگوریتم از روی پست‌های اخیر وی پیش‌بینی نماید که باردار شده است. بدیهی است که این پیش‌بینی، برای ارسال تبلیغات هدفمند در حوزه بارداری، اعم از تبلیغ انواع پوشک و یا لباس‌های کودک بسیار مهم خواهد بود.

برخی از کاربران فیسبوک، ممکن است اطلاعات عمومی را در مورد رویدادهای مهم زندگی خود به اشتراک بگذارند، اما پتنت جدید، نشان می‌دهد که چگونه چنین اطلاعاتی را می‌توان از طریق روش‌های ظریف‌تر نیز بکار گرفت. در پتنت آمده است: «فراتر از وابستگی ساده به تغییر در اطلاعات پروفایل کاربران، شاید بهتر باشد تا از تمامی اطلاعات موجود در سیستم شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های فوری، پیام‌های ایمیلی و ... نیز استفاده شود تا بتوان تعیین نمود که آیا کاربر، یک رویداد و تغییر مهم در زندگی را تجربه کرده و یا پیش‌بینی نمود که در آینده ممکن است آن را تغییر را تجربه نماید.»

گفتنی است، فیسبوک بر این نکته تأکید دارد که پتنت‌های ثبت‌شده از سوی این شرکت، لزوماً بیانگر استفاده فعلی و یا تصمیم به استفاده از آن در آینده نخواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.