۱۹ تیر ۱۳۹۷ روند افزایشی نوآوری‌های نرم‌افزاری پس از گذشت ۴ سال از صدور رأی دادگاه آلیس

ماه ژوئن سال جاری، چهارمین سالگرد تصمیم دیوان عالی آمریکا پیرامون پرونده حقوقی آلیس «Alice V. CLS Bank» بود. در رأی نهایی دادگاه، بر این نکته تصریح شده بود که یک ایده انتزاعی که به‌سادگی توسط یک کامپیوتر عمومی به اجرا در می‌آید، قابلیت تبدیل شدن به یک پتنت را ندارد. حال، پس از ۴ سال از صدور رأی مذکور، نوآوری‌های نرم‌افزاری به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دادگاه‌های حقوقی آمریکا، متأثر از رأی دادگاه آلیس که می‌توان آن را نقطه عطفی در دادرسی‌های حقوقی پتنت دانست، بسیاری از پتنت‌های نرم‌افزاری را که عموماً از سوی باج‌گیران پتنت برای کسب درآمد مورد استفاده قرار می‌گرفتند، رد اعتبار نموده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دادگاه‌های منطقه‌ای و فدرال، بیش از ۴۰۰ مورد صدور رأی در مراحل اولیه دادرسی و یا تجدیدنظر مرتبط با دادگاه آلیس وجود دارد که ادعاهای پتنت را نامعتبر دانسته‌اند. به واسطه مفاهیم حقوقی ناشی از دادگاه آلیس، تنها در یک حکم صادرشده، ۱۶۸ موردی که یک باج‌گیر پتنت مدعی نقض آن‌ها از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری شده بود، توسط قاضی پرونده رد شد.

 

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

 

بنا بر گزارش «Electronic Frontier Foundation»، پس از گذشت چند سال از رأی دادگاه آلیس، هنوز هم بحث و جدل فراوانی بین موافقین و مخالفین آن وجود دارد. از یک سو، موافقان بر این نکته تأکید دارند که نوآوری‌های نرم‌افزاری پس از صدور رأی دادگاه آلیس، با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. بنا بر آمار، در سال پس از صدور این رأی، هزینه‌های تحقیق و توسعه در حوزه نرم‌افزار و اینترنت، در حدود ۲۷ درصد افزایش داشته و این روند افزایشی، ادامه یافته است. از سوی دیگر، مخالفین این قانون نیز مدعی هستند که تمرکز بیش از حد بر آن، می‌تواند کسب‌وکارهای نرم‌افزاری و محافظت از ابداعت انجام‌گرفته را با چالش مواجه سازد. گفتنی است، برخی اقدامات از سوی کنگره و دادگاه‌ها برای حذف آلیس از قانون پتنت، در حال انجام است که تا حدی روند دادرسی‌ها را دشوارتر خواهد کرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day