با استقبال چشمگیر کاربران از شبکههای اجتماعی و بهویژه فیسبوک، کارکردهای تبلیغاتی حاصل از مجموعه بسیار گسترده کاربران فعال در این شبکهها، مورد توجه شرکتهای مختلف قرار گرفته است. فیسبوک بهعنوان شرکت پیشرو در این زمینه، همواره سعی در توسعه روشها و فرآیندهای خلاقانه برای استفاده بهینه از مجموعه دادههای عظیم در دسترس خود داشته است. با وجود تأکید فیسبوک بر عدم شنود مخفیانه مکالمات کاربران، به نظر میرسد که این شرکت، علاقهمند به ورود به این حوزه است. پتنت جدید فیسبوک که بهتازگی انتشار یافته است، فرایندی پیچیده از نحوه فعالسازی دستگاههای مورد استفاده کاربر را تشریح نموده که میتوان از طریق آنها اقدام به ضبط صدا و دریافت اطلاعات بهصورت مخفیانه نمود. لازم به ذکر است که این پتنت، در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت رسیده است.
بنا بر گزارش «Mashable»، راهکار جالب فیسبوک برای جمعآوری اطلاعات و دریافت آنها مبتنی بر ارسال سیگنالهایی برای روشن نمودن میکروفون گوشی موبایل مخاطب است. این سیگنالها که از طریق تعبیه در مجموعه دادههای رسانهای مخابره شده، مانند تبلیغات تلویزیونی، ارسال میشوند، بهطور طبیعی از سوی انسان قابل تشخیص نبوده و قادر به فرمان دادن به دستگاههای هوشمندی مانند تلفنهای همراه هستند. نکته جالب توجه آنکه روشن نمودن میکروفون گوشی و ضبط صدا از راه دور، تنها بخشی از فرآیند معرفیشده از سوی فیسبوک است. در ادامه، فیسبوک سعی در دریافت بازخورد کاربران نسبت به یک محتوای تبلیغاتی خاص از طریق صدای ضبط شده دارد. برای مثال، تصور نمایید که فیسبوک بدون آنکه شما در جریان باشید، میکروفون گوشی تلفن همراهتان را روشن نموده و تمامی بازخوردهای شما نسبت به یک محتوای تبلیغاتی را بر مبنای صداهای محیطی، دریافت و تجزیهوتحلیل مینماید.
گفتنی است، فناوری یادشده میتواند یک گزینه رؤیایی و جذاب برای تمامی تبلیغکنندگان محسوب شود. بهویژه وقتیکه احتمال تعمیم فناوری به قابلیت دسترسی به فیلمبرداری و حتی تماس تلفنی نیز وجود داشته باشد. فیسبوک در واکنش به اخبار انتشار یافته، با تأکید بر عدم تصمیم این شرکت به استفاده تجاری از این پتنت، آن را صرفاً یک ثبت اختراع مرتبط با فعالیتهای تحقیق و توسعهای خود در راستای استراتژی رقابتی در مقابله با فعالیتهای تحقیقاتی رقبا دانسته است.