۲۷ تیر ۱۳۹۷ استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات کاربر از روی چهره

به‌تازگی پتنت بسیار جالب متعلق به فیسبوک انتشار یافته است که یک فناوری انتخاب ماسک، مبتنی بر احساسات فرد را معرفی می‌نماید. این پتنت که در سال ۲۰۱۶ میلادی ثبت شده است، سیستمی برای شناسایی احساسات کاربر از روی چهره و انتخاب یک ماسک، از بین مجموعه‌ای از ماسک‌های مختلف بر مبنای احساسات فرد محسوب می‌شود که از طریق افزودن انیمیشن به چهره کاربر، انجام می‌گیرد.

 

 filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

 

با توجه به گزارشات انتشار یافته پیرامون این پتنت، کاربر به‌جای آن‌که به‌صورت دستی و بر مبنای خلق‌وخو و احساسات لحظه‌ای خود، اقدام به انتخاب یک ماسک نماید، نرم‌افزار تشخیص احساسات فیسبوک، می‌تواند به‌صورت خودکار این فرآیند را به انجام برساند. برای مثال، اگر نرم‌افزار حالت «شادی» را در چهره فرد تشخیص دهد، ماسکی تحت عنوان «Happy Panda» را پیشنهاد می‌نماید و یا در حالتی که چهره فرد حاکی از احساس تعجب و هیجان باشد، ماسک «Surprised Eyes» انتخاب خواهد شد. برای حالات عصبانی و ناراحتی نیز به ترتیب ماسک‌های «Angry Bird» و «Gushing Tears» پیش‌بینی شده است. همچنین ماسک احساسات کاربر، می‌تواند بر مبنای موقعیت مکانی، اطلاعات پروفایل فرد و حتی محتویات یک تصویر مرتبط با وی نیز تعیین شود.

گفتنی است، از آنجاکه فرآیند تعیین ماسک متناسب با احساس کاربر، در گام نخست از طریق شناسایی احساسات وی انجام می‌گیرد، سیستم‌های یادگیری ماشین، می‌تواند بسیار راهگشا باشد. فیسبوک می‌گوید که ابزار یادگیری ماشین، می‌تواند احساسات کاربر را بر مبنای ویژگی‌های چهره فرد پیش‌بینی نماید. لازم به تأکید است که فیسبوک، پیش از این نیز اقدام به ثبت پتنتی در این زمینه نموده بود.

پربازدید‌ترین‌ها