درخواست ثبت اختراع والمارت که بر اساس آن میتوان دادههای صوتی در محل کار را جمعآوری و آنالیز نمود، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تأیید شد. به نظر میرسد، والمارت صرفاً نمیخواهد یک رقیب جدی برای آمازون در صنعت خردهفروشی باشد و آماده است تا این شرکت را در ارتباط با نحوه مدیریت کارکنان نیز به چالش بکشد.
این پتنت که با شماره ۱۰۰۲۰۰۰۴ گرنت شده است، نوعی سیستم شنود را معرفی مینماید که از طریق آن میتوان به صدای کارکنان گوش داده و از آن، برای ارزیابی عملکرد آنها استفاده نمود. این سیستم نظارتی، شامل مجموعهای از حسگرهای مختلف است که در محیط کار نصب شده و دادههای صوتی، اعم از اقلام سفارشی در انبار تا مکالمات بین کارکنان و مشتریان را ثبت و ضبط مینماید. والمارت معتقد است که این سیستم میتواند صرفهجویی در هزینه و افزایش رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. یکی از سخنگویان این شرکت در این زمینه اظهار داشت: «ما همواره درباره مفاهیم و راهکارهای جدید که میتواند در خدمترسانی به مشتریان راهگشا باشد، فکر میکنیم». وی تأکید کرد که ثبت این پتنت، لزوماً به معنای برنامه مشخص و از قبل پیشبینی شده برای اجرای سیستم یادشده نیست و صرفاً یک ایده ابتکاری از سوی والمارت به حساب میآید.
در همین خصوص، «آیفوما آجونوا» یکی از اساتید دانشکده صنعت و ارتباطات انسانی کورنل، با تأکید بر مضرات نظارت فراگیر کارکنان، اظهار داشت: «مطالعات متعدد نشان میدهد که نوعی تأثیر روانشناختی ناشی از نظارتهای فراگیر کارکنان وجود دارد که میتواند موجب بروز مقاومت در برابر کارفرما شود. کارکنان در این حالت، کارفرما را نه بهعنوان یک خیرخواه که بهعنوان یک دیکتاتور میپندارند.»