۱۰ مرداد ۱۳۹۷ شنود مکالمات کارکنان و مشتریان در فروشگاه‌های والمارت

درخواست ثبت اختراع والمارت که بر اساس آن می‌توان داده‌های صوتی در محل کار را جمع‌آوری و آنالیز نمود، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تأیید شد. به نظر می‌رسد، والمارت صرفاً نمی‌خواهد یک رقیب جدی برای آمازون در صنعت خرده‌فروشی باشد و آماده است تا این شرکت را در ارتباط با نحوه مدیریت کارکنان نیز به چالش بکشد.

 

 filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

 

این پتنت که با شماره ۱۰۰۲۰۰۰۴ گرنت شده است، نوعی سیستم شنود را معرفی می‌نماید که از طریق آن می‌توان به صدای کارکنان گوش داده و از آن، برای ارزیابی عملکرد آن‌ها استفاده نمود. این سیستم نظارتی، شامل مجموعه‌ای از حس‌گرهای مختلف است که در محیط کار نصب شده و داده‌های صوتی، اعم از اقلام سفارشی در انبار تا مکالمات بین کارکنان و مشتریان را ثبت و ضبط می‌نماید. والمارت معتقد است که این سیستم می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه و افزایش رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. یکی از سخنگویان این شرکت در این زمینه اظهار داشت: «ما همواره درباره مفاهیم و راهکارهای جدید که می‌تواند در خدمت‌رسانی به مشتریان راهگشا باشد، فکر می‌کنیم». وی تأکید کرد که ثبت این پتنت، لزوماً به معنای برنامه مشخص و از قبل پیش‌بینی شده برای اجرای سیستم یادشده نیست و صرفاً یک ایده ابتکاری از سوی والمارت به حساب می‌آید.

در همین خصوص، «آیفوما آجونوا» یکی از اساتید دانشکده صنعت و ارتباطات انسانی کورنل، با تأکید بر مضرات نظارت فراگیر کارکنان، اظهار داشت: «مطالعات متعدد نشان می‌دهد که نوعی تأثیر روان‌شناختی ناشی از نظارت‌های فراگیر کارکنان وجود دارد که می‌تواند موجب بروز مقاومت در برابر کارفرما شود. کارکنان در این حالت، کارفرما را نه به‌عنوان یک خیرخواه که به‌عنوان یک دیکتاتور می‌پندارند.»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day