۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ورود جنرال الکتریک به عرصه استفاده از بلاک‌چین در صنعت چاپ سه‌بعدی

یکی از روندهای جالب در حوزه ترکیب فناوری، ارتباطات میان فناوری چاپ سه‌بعدی و بلاک‌چین است که در آن، یک سری از رکوردهای اطلاعاتی با استفاده از رمزنگاری به هم مرتبط می‌شوند. با توجه به ایمنی این روش از ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات، برخی از شرکت‌های فعال در زمینه چاپ سه‌بعدی، تأثیر فناوری بلاک‌چین در حفاظت از یکپارچگی و قابلیت ردیابی فرآیند چاپ را به رسمیت شناخته‌اند. جنرال الکنریک «GE» که در زمینه چاپ سه‌بعدی فعالیت می‌نماید نیز یکی از شرکت‌هایی است که به عرصه فناوری بلاک‌چین ورود نموده است. این شرکت، دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی اقدام به ثبت پتنت جدیدی در این حوزه نموده بود که در آن، سیستمی برای استفاده از بلاک‌چین در تأیید و اعتبارسنجی اشیاء چاپ‌شده در زنجیره تأمین خود معرفی می‌گردد. شایان ذکر است که پتنت یادشده، اخیراً از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است.

 

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6 

 

بنا بر گزارش «3Dprint»، در صنعت چاپ سه‌بعدی بسیار مهم است که تمام فرآیندهای چاپ، قابل ردیابی و ایمن باشند که این مسئله، یک چالش فزاینده در دنیای دیجیتال به شمار می‌رود. بلاک‌چین امکان ثبت و انتقال ایمن اطلاعات مرتبط با این فرآیندها را فراهم می‌نماید و همین عامل، موجب شده است تا شرکت‌های فعال در حوزه چاپ سه‌بعدی صنعتی، به استفاده از آن تمایل یابند. «GE» معتقد است که استفاده از فناوری بلاک‌چین، می‌تواند این اطمینان را حاصل نماید که قطعات تقلبی به فروش نخواهند رسید.

گفتنی است، این اولین باری نیست که «GE» نسبت به فناوری بلاک‌چین ابراز علاقه می‌نماید. این شرکت، در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز پنج درخواست ثبت اختراع در این زمینه به «USPTO» ارسال نموده که بیشتر متمرکز بر تعمیرات و نگهداری قطعات هواپیما است. این شرکت، در اوایل سال جاری میلادی اعلام نمود که به کنسرسیوم بلاک‌چین در اتحادیه حمل‌ونقل «BiTA» که با هدف ایجاد و توسعه استانداردهای صنعت حمل‌ونقل و لجستیک تشکیل شده، پیوسته است. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day