۱۴ مرداد ۱۳۹۷ جزیره «کوراسائو» با ۱۲۵ سال تجربه موفق در حفاظت از علائم تجاری

کوراسائو «Curasao» به‌عنوان جزیره‌ای کوچک در ۶۵ کیلومتری شمال ونزوئلا، «۱۲۵»امین سال استفاده از علائم و نشان‌های تجاری را جشن می‌گیرد. این جزیره که تنها ۱۶۰ هزار نفر در آن سکونت دارند، دارای آب‌وهوای آفتابی در تمام طول سال بوده و یکی از زیباترین سواحل موجود در جهان را دارد. با این حال، آنچه که این جزیره را متمایز می‌نماید، سنت دیرینه در حفاظت از علائم و نشان‌های تجاری است که امسال، «۱۲۵»امین سالگرد آن را جشن خواهند گرفت.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «WIPO Magazine»، اولین درخواست ثبت علامت تجاری کوراسائو، به ۲۰ ژانویه ۱۸۹۳ میلادی باز می‌گردد که توسط آبراهام مندز (یک تولیدکننده توتون و تنباکو) برای ثبت علامت «Maria Cristina» انجام گرفت. این درخواست، مطابق با قانون علائم تجاری هلند که نخستین بار از اول ژانویه ۱۸۸۱ میلادی در این کشور به اجرا در آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت. فقط چند ماه پس از ثبت اولین نشان تجاری در کوراسائو، در تاریخ نهم نوامبر ۱۸۹۳ میلادی، فرمان جدیدی برای تصویب یک قانون جدید در خصوص ثبت و حفاظت از علائم تجاری در این جزیره صادر شد. گفتنی است، اولین نشان ثبت‌شده در حال حاضر، وجود خارجی ندارد و نام تجاری «Vinolia» را می‌توان قدیمی‌ترین نشان ثبت‌شده این جزیره دانست که هنوز نیز فعال است. این نشان تجاری، در دسامبر ۱۹۰۱ میلادی به ثبت رسیده است و در حال حاضر متعلق به «Unilever» است.

نکته مهم در تاریخ پر فراز و نشیب ثبت علائم تجاری در کوراسائو، نقش کلیدی تجارت در این جزیره مستعمره است که از سال ۱۶۳۴ میلادی توسط کمپانی «Dutch West India» آغاز گردید. روابط سیاسی نزدیک با پادشاهی هلند، موجب شده است که بسیاری از تغییر و تحولات سیاسی، حقوقی و فنی در اروپا، این جزیره را نیز تحت تأثیر قرار دهد که مالکیت فکری نیز در این قاعده قرار می‌گیرد.

گفتنی است، آمار سالیانه «WIPO» در زمینه استفاده از سیستم علائم تجاری، از منظر درخواست‌های ملی و بین‌المللی (از طریق سیستم مادرید)، نشان می‌دهد که سرانه ثبت درخواست کوراسائو در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه دریای کارائیب، از موقعیت مناسبی برخوردار است. البته با وجود وضعیت نسبتاً مناسب، هنوز هم راهی طولانی برای بهبود آگاهی در مورد نقش و اهمیت حقوق مالکیت معنوی، به‌ویژه نشان‌های تجاری، در سرتاسر جزیره وجود دارد. از این نظر، داستان‌های محلی می‌توانند اهمیت استراتژیک نشان‌های تجاری را در پیشرفت اهداف توسعه اقتصادی جزیره برجسته نمایند. برای مثال، حفاظت از علائم تجاری به‌عنوان یک استراتژی کلیدی کسب‌وکار در شرکت‌های پررونقی مانند «Curaçao Laboratories» که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است، می‌تواند انگیزه دیگر ساکنین را افزایش دهد.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day