۱۴ مرداد ۱۳۹۷

جزیره «کوراسائو» با ۱۲۵ سال تجربه موفق در حفاظت از علائم تجاری

کوراسائو «Curasao» به‌عنوان جزیره‌ای کوچک در ۶۵ کیلومتری شمال ونزوئلا، «۱۲۵»امین سال استفاده از علائم و نشان‌های تجاری را جشن می‌گیرد. این جزیره که تنها ۱۶۰ هزار نفر در آن سکونت دارند، دارای آب‌وهوای آفتابی در تمام طول سال بوده و یکی از زیباترین سواحل موجود در جهان را دارد. با این حال، آنچه که این جزیره را متمایز می‌نماید، سنت دیرینه در حفاظت از علائم و نشان‌های تجاری است که امسال، «۱۲۵»امین سالگرد آن را جشن خواهند گرفت.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «WIPO Magazine»، اولین درخواست ثبت علامت تجاری کوراسائو، به ۲۰ ژانویه ۱۸۹۳ میلادی باز می‌گردد که توسط آبراهام مندز (یک تولیدکننده توتون و تنباکو) برای ثبت علامت «Maria Cristina» انجام گرفت. این درخواست، مطابق با قانون علائم تجاری هلند که نخستین بار از اول ژانویه ۱۸۸۱ میلادی در این کشور به اجرا در آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت. فقط چند ماه پس از ثبت اولین نشان تجاری در کوراسائو، در تاریخ نهم نوامبر ۱۸۹۳ میلادی، فرمان جدیدی برای تصویب یک قانون جدید در خصوص ثبت و حفاظت از علائم تجاری در این جزیره صادر شد. گفتنی است، اولین نشان ثبت‌شده در حال حاضر، وجود خارجی ندارد و نام تجاری «Vinolia» را می‌توان قدیمی‌ترین نشان ثبت‌شده این جزیره دانست که هنوز نیز فعال است. این نشان تجاری، در دسامبر ۱۹۰۱ میلادی به ثبت رسیده است و در حال حاضر متعلق به «Unilever» است.

نکته مهم در تاریخ پر فراز و نشیب ثبت علائم تجاری در کوراسائو، نقش کلیدی تجارت در این جزیره مستعمره است که از سال ۱۶۳۴ میلادی توسط کمپانی «Dutch West India» آغاز گردید. روابط سیاسی نزدیک با پادشاهی هلند، موجب شده است که بسیاری از تغییر و تحولات سیاسی، حقوقی و فنی در اروپا، این جزیره را نیز تحت تأثیر قرار دهد که مالکیت فکری نیز در این قاعده قرار می‌گیرد.

گفتنی است، آمار سالیانه «WIPO» در زمینه استفاده از سیستم علائم تجاری، از منظر درخواست‌های ملی و بین‌المللی (از طریق سیستم مادرید)، نشان می‌دهد که سرانه ثبت درخواست کوراسائو در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه دریای کارائیب، از موقعیت مناسبی برخوردار است. البته با وجود وضعیت نسبتاً مناسب، هنوز هم راهی طولانی برای بهبود آگاهی در مورد نقش و اهمیت حقوق مالکیت معنوی، به‌ویژه نشان‌های تجاری، در سرتاسر جزیره وجود دارد. از این نظر، داستان‌های محلی می‌توانند اهمیت استراتژیک نشان‌های تجاری را در پیشرفت اهداف توسعه اقتصادی جزیره برجسته نمایند. برای مثال، حفاظت از علائم تجاری به‌عنوان یک استراتژی کلیدی کسب‌وکار در شرکت‌های پررونقی مانند «Curaçao Laboratories» که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است، می‌تواند انگیزه دیگر ساکنین را افزایش دهد.  

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی
۲۳ مهر ۱۳۹۹

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی

از آنجا که ارزیابان پتنت‌های طراحی، زمان محدودی برای جستجو در دریایی از دانش پیشین موجود دارند، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، درصدد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل این کار است. این نهاد پیشرو در حوزه مالکیت فکری، به دنبال یک درخواست عمومی برای دریافت پیشنهادها، این پرسش را مطرح نموده که آیا هوش مصنوعی آن‌قدر بالغ شده که بتواند جستجوی تصاویر مرتبط با پرونده‌های ثبت اختراع را انجام دهد؟

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها
۱۲ مهر ۱۳۹۹

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها

در میان هزاران ایده نوآورانه شرکت‌های فناور مشهور، برخی از آن‌ها به دلیل نگاه متفاوت به مسائل، ایده‌های بسیار دور از ذهن و یا راه‌حل‌هایی بسیار خلاقانه، توجهات را بیش از پیش به خود معطوف می‌کنند. ایده پیراشکی یا دونات پرنده که صندلی‌ها به حالت دایره‌ای در وسط هواپیما قرار گرفته‌اند و یا هواپیمای دو طبقه که قابلیت تغییر سریع کاربری به مسافربری و باربری دارد، در زمره همین ایده‌ها است که توسط ایرباس، غول صنعت هوانوردی ارائه شده است.