۱۴ مرداد ۱۳۹۷ جزیره «کوراسائو» با ۱۲۵ سال تجربه موفق در حفاظت از علائم تجاری

کوراسائو «Curasao» به‌عنوان جزیره‌ای کوچک در ۶۵ کیلومتری شمال ونزوئلا، «۱۲۵»امین سال استفاده از علائم و نشان‌های تجاری را جشن می‌گیرد. این جزیره که تنها ۱۶۰ هزار نفر در آن سکونت دارند، دارای آب‌وهوای آفتابی در تمام طول سال بوده و یکی از زیباترین سواحل موجود در جهان را دارد. با این حال، آنچه که این جزیره را متمایز می‌نماید، سنت دیرینه در حفاظت از علائم و نشان‌های تجاری است که امسال، «۱۲۵»امین سالگرد آن را جشن خواهند گرفت.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «WIPO Magazine»، اولین درخواست ثبت علامت تجاری کوراسائو، به ۲۰ ژانویه ۱۸۹۳ میلادی باز می‌گردد که توسط آبراهام مندز (یک تولیدکننده توتون و تنباکو) برای ثبت علامت «Maria Cristina» انجام گرفت. این درخواست، مطابق با قانون علائم تجاری هلند که نخستین بار از اول ژانویه ۱۸۸۱ میلادی در این کشور به اجرا در آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت. فقط چند ماه پس از ثبت اولین نشان تجاری در کوراسائو، در تاریخ نهم نوامبر ۱۸۹۳ میلادی، فرمان جدیدی برای تصویب یک قانون جدید در خصوص ثبت و حفاظت از علائم تجاری در این جزیره صادر شد. گفتنی است، اولین نشان ثبت‌شده در حال حاضر، وجود خارجی ندارد و نام تجاری «Vinolia» را می‌توان قدیمی‌ترین نشان ثبت‌شده این جزیره دانست که هنوز نیز فعال است. این نشان تجاری، در دسامبر ۱۹۰۱ میلادی به ثبت رسیده است و در حال حاضر متعلق به «Unilever» است.

نکته مهم در تاریخ پر فراز و نشیب ثبت علائم تجاری در کوراسائو، نقش کلیدی تجارت در این جزیره مستعمره است که از سال ۱۶۳۴ میلادی توسط کمپانی «Dutch West India» آغاز گردید. روابط سیاسی نزدیک با پادشاهی هلند، موجب شده است که بسیاری از تغییر و تحولات سیاسی، حقوقی و فنی در اروپا، این جزیره را نیز تحت تأثیر قرار دهد که مالکیت فکری نیز در این قاعده قرار می‌گیرد.

گفتنی است، آمار سالیانه «WIPO» در زمینه استفاده از سیستم علائم تجاری، از منظر درخواست‌های ملی و بین‌المللی (از طریق سیستم مادرید)، نشان می‌دهد که سرانه ثبت درخواست کوراسائو در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه دریای کارائیب، از موقعیت مناسبی برخوردار است. البته با وجود وضعیت نسبتاً مناسب، هنوز هم راهی طولانی برای بهبود آگاهی در مورد نقش و اهمیت حقوق مالکیت معنوی، به‌ویژه نشان‌های تجاری، در سرتاسر جزیره وجود دارد. از این نظر، داستان‌های محلی می‌توانند اهمیت استراتژیک نشان‌های تجاری را در پیشرفت اهداف توسعه اقتصادی جزیره برجسته نمایند. برای مثال، حفاظت از علائم تجاری به‌عنوان یک استراتژی کلیدی کسب‌وکار در شرکت‌های پررونقی مانند «Curaçao Laboratories» که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است، می‌تواند انگیزه دیگر ساکنین را افزایش دهد.  

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو

باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو، با حمایت کانون پتنت ایران، اقدام به برگزاری یک وبینار تخصصی مالکیت فکری برای کسب‌و‌کارهای نوپا، مراکز دانش‌بنیان و دانشگاهیان نموده است. در پایان این رویداد سه روزه که ۲۲ لغایت ۲۵ آبان ماه برگزار می‌گردد، گواهینامه بین‌المللی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو نیز به شرکت‌کنندگان اعطا می‌گردد.

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری

اولین رویداد از مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت، روز دوشنبه هفته جاری، مورخ دهم آبان ماه، با حضور ۱۰۳ نفر از مدیران فناوری، کارشناسان دفاتر مالکیت فکری و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه برگزار گردید. تمرکز ویژه این رویداد که با عنوان «بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا» برگزار شد، بیان سیاست‌های متداول مالکیت فکری در دانشگاه‌های جهان و رویکردهای ممکن برای دانشگاه‌های داخلی بود.

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار
۲۳ آبان ۱۴۰۰

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار

دومین وبینار «مدرسه پاییزه» با عنوان «مالکیت فکری، بودن یا نبودن مسئله این است!» ویژه مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار گردید.  

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید
۲۴ آبان ۱۴۰۰

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید

بر اساس آمار منتشر شده، ایران در شاخص‌های مختلف در مقایسه با ده کشور برتر، کشورهای منطقه و گروه کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در حوزه خروجی‌های فناوری عملکرد مطلوبی داشته تا جایی که به جایگاه 60 در شاخص جهانی نوآوری رسیده است.

محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی
۹ آبان ۱۴۰۰

محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی

یک شرکت فعال در صنعت پهپاد، ایده‌ای جدید و نوآورانه برای نسل آتی صندوق‌های پست خانگی ارائه نموده است. دران‌دک در حال توسعه یک محفظه هوشمند برای دریافت محموله‌های پستی است که مجهز به قابلیت‌های مختلفی نظیر سیستم‌های گرمایش و سرمایش، احراز هویت، امضای از راه دور، رهگیری مرسوله و حتی قابلیت شارژ پهبادها بوده و می‌تواند انقلابی در زمینه خدمات پستی و تحویل سفارشات ایجاد نماید.