۱۴ مرداد ۱۳۹۷

جزیره «کوراسائو» با ۱۲۵ سال تجربه موفق در حفاظت از علائم تجاری

کوراسائو «Curasao» به‌عنوان جزیره‌ای کوچک در ۶۵ کیلومتری شمال ونزوئلا، «۱۲۵»امین سال استفاده از علائم و نشان‌های تجاری را جشن می‌گیرد. این جزیره که تنها ۱۶۰ هزار نفر در آن سکونت دارند، دارای آب‌وهوای آفتابی در تمام طول سال بوده و یکی از زیباترین سواحل موجود در جهان را دارد. با این حال، آنچه که این جزیره را متمایز می‌نماید، سنت دیرینه در حفاظت از علائم و نشان‌های تجاری است که امسال، «۱۲۵»امین سالگرد آن را جشن خواهند گرفت.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «WIPO Magazine»، اولین درخواست ثبت علامت تجاری کوراسائو، به ۲۰ ژانویه ۱۸۹۳ میلادی باز می‌گردد که توسط آبراهام مندز (یک تولیدکننده توتون و تنباکو) برای ثبت علامت «Maria Cristina» انجام گرفت. این درخواست، مطابق با قانون علائم تجاری هلند که نخستین بار از اول ژانویه ۱۸۸۱ میلادی در این کشور به اجرا در آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت. فقط چند ماه پس از ثبت اولین نشان تجاری در کوراسائو، در تاریخ نهم نوامبر ۱۸۹۳ میلادی، فرمان جدیدی برای تصویب یک قانون جدید در خصوص ثبت و حفاظت از علائم تجاری در این جزیره صادر شد. گفتنی است، اولین نشان ثبت‌شده در حال حاضر، وجود خارجی ندارد و نام تجاری «Vinolia» را می‌توان قدیمی‌ترین نشان ثبت‌شده این جزیره دانست که هنوز نیز فعال است. این نشان تجاری، در دسامبر ۱۹۰۱ میلادی به ثبت رسیده است و در حال حاضر متعلق به «Unilever» است.

نکته مهم در تاریخ پر فراز و نشیب ثبت علائم تجاری در کوراسائو، نقش کلیدی تجارت در این جزیره مستعمره است که از سال ۱۶۳۴ میلادی توسط کمپانی «Dutch West India» آغاز گردید. روابط سیاسی نزدیک با پادشاهی هلند، موجب شده است که بسیاری از تغییر و تحولات سیاسی، حقوقی و فنی در اروپا، این جزیره را نیز تحت تأثیر قرار دهد که مالکیت فکری نیز در این قاعده قرار می‌گیرد.

گفتنی است، آمار سالیانه «WIPO» در زمینه استفاده از سیستم علائم تجاری، از منظر درخواست‌های ملی و بین‌المللی (از طریق سیستم مادرید)، نشان می‌دهد که سرانه ثبت درخواست کوراسائو در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه دریای کارائیب، از موقعیت مناسبی برخوردار است. البته با وجود وضعیت نسبتاً مناسب، هنوز هم راهی طولانی برای بهبود آگاهی در مورد نقش و اهمیت حقوق مالکیت معنوی، به‌ویژه نشان‌های تجاری، در سرتاسر جزیره وجود دارد. از این نظر، داستان‌های محلی می‌توانند اهمیت استراتژیک نشان‌های تجاری را در پیشرفت اهداف توسعه اقتصادی جزیره برجسته نمایند. برای مثال، حفاظت از علائم تجاری به‌عنوان یک استراتژی کلیدی کسب‌وکار در شرکت‌های پررونقی مانند «Curaçao Laboratories» که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است، می‌تواند انگیزه دیگر ساکنین را افزایش دهد.  

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

پوشش انواع مالکیت فکری در تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت
۱ دی ۱۳۹۹

پوشش انواع مالکیت فکری در تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت

تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت ایران، علاوه بر پوشش مسائل آموزشی مرتبط با ثبت اختراع، سایر انواع حقوق مالکیت فکری را نیز هدف قرار داده است. در این تقویم آموزشی که اولین دوره آن در مورخ شانزدهم دی‌ماه برگزار می‌گردد، ۱۰ عنوان جذاب گنجانیده شده که از علامت تجاری تا کپی‌رایت، اسرار تجاری و نشان‌های تجاری را در بر می‌گیرد. از آنجاکه ظرفیت وبینارها محدود می‌باشد، لذا به فناوران محترم توصیه می‌شود که برای حضور در وبینارهای مد نظر برنامه‌ریزی نموده و هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.