۱۶ مرداد ۱۳۹۷

سهم کم زنان رنگین‌پوست در ثبت و انتشار پتنت

بر اساس مطالعه جدیدی که در زمینه مشارکت زنان در فعالیت‌های ثبت اختراع انجام گرفته است، زنان رنگین‌پوست به‌ویژه سیاه‌پوستان و اسپانیایی تبارها (آمریکای لاتین)، در مقایسه با مردان و زنان سفیدپوست، کمتر از حقوق مالکیت فکری مرتبط با سیستم پتنت آمریکا استفاده می‌نمایند. مضاف بر این‌که، این امر با وجود رشد کسب‌وکارهای جدید زنانه در طی دو دهه اخیر ادامه داشته است.

 

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

 

بنا بر گزارش بلومبرگ، مؤسسه تحقیقاتی «Women’s Policy» در گزارش اخیر خود آورده است: «داده‌های آماری نشان می‌دهد که زنان رنگین‌پوست، تمایلی به استفاده از سیستم مالکیت فکری ندارند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۵ میلادی، کمتر از ۱۹ درصد از پتنت‌های انتشاریافته از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا دارای مخترع زن بوده است.»

نتایج تحقیق، حاکی از این است که زنان با این‌که در زمینه ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری در مقایسه با مردان مشارکت کمتری می‌نمایند، با این حال، کسب‌وکارهای زنانه به‌صورت فعالانه در نوآوری و کارآفرینی مشارکت داشته و نرخ رشد آن‌ها بسیار بیشتر از کسب‌وکارهای متعلق به مردان است. امروزه زنان رنگین‌پوست، سهم بزرگی در تسریع فعالیت‌های کارآفرینانه دارند و شرکت‌های متعلق به زنان در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۵ میلادی، از ۸۴۷ هزار به ۱.۱ میلیون افزایش یافته است. با وجود افزایش سهم زنان در فعالیت‌های کارآفرینانه، در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات «STEM»، همچنان نقش زنان در اقلیت قرار داشته و همین عامل به لحاظ تاریخی به‌عنوان عامل اصلی شکاف در تعداد پتنت‌های انتشاریافته خودنمایی می‌نماید.

«جین کورتیس» مدیر پروژه «کاردوزو/گوگل» در خصوص تنوع‌بخشی پتنت که با حمایت شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) انجام می‌گیرد، اظهار می‌دارد: «شکاف‌های شناسایی‌شده در زمینه ثبت اختراعات، برای زنان آفریقایی و اسپانیایی‌تبار بسیار عمیق‌تر است». گفتنی است، این پروژه با هدف افزایش تعداد پتنت‌های انتشاریافته از سوی زنان و اقلیت‌ها در حال انجام است.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.