۲۸ مرداد ۱۳۹۷ بازار جهانی پتنت؛ ضرورتی کلیدی برای رشد بهره‌وری

در نیم قرن گذشته، رشد بهره‌وری ناشی از پیشرفت‌های فناورانه، موجب شده است تا بازار مبادلات فناوری و ایده‌های فنی، با تقاضای فزاینده‌ای روبرو شود. با این حال، به نظر می‌رسد که نیاز به‌نوعی هماهنگی و یکپارچه‌سازی حقوق مالکیت فکری با سیستم تجارت جهانی وجود داشته، تا با هدایت جریان تخصصی‌سازی و همکاری بین مخترعین در سرتاسر جهان، پیشرفت‌های فناورانه تحریک شده و بهره‌وری، بیش از پیش افزایش یابد.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «Project Syndicate»، اگر سیستم ثبت اختراع در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، با سیستم تجارت ادغام و همگون شود، هم‌افزایی بیشتری بین مخترعین ایجاد شده و پیشرفت‌های فنی نیز سریع‌تر رشد می‌نماید. به عبارت دیگر، جهان نیازمند یک چهارچوب جدید از قوانین تجاری، برای تسهیل تبادل ایده‌های نوآورانه مخترعین و فناوران در بین مرزهای کشورهای مختلف است. به‌نوعی می‌توان گفت، شکاف فعلی در قوانین تجارت و تجاری‌سازی حقوق مالکیت فکری، موجب شده است تا نتیجه پیشرفت‌های فنی، در ارتقاء بهره‌وری به‌اندازه کافی نباشد.

اتخاذ یک استراتژی همکاری که در آن، مبادلات فناوری بین مرزی، بر اساس سازوکارهای حفاظت و ثبت اختراع انجام خواهد گرفت، خلاقیت در اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه را هماهنگ نموده و می‌تواند بازاری پویا و باز برای فناوری‌های پتنت شده فراهم سازد. این اقدام ابتکاری که از سوی سازمان‌هایی مانند «WIPO» دنبال می‌شود، بهره‌وری را با سیستم پتنت پیوند داده و از آن در جهت ارتقاء سطح رفاه در تمامی کشورهای جهان استفاده می‌نماید. تعامل بیشتر سازمان‌های متولی مالکیت فکری، همچون وایپو و نیز سیستم‌های ثبت اختراع ملی با سازمان جهانی تجارت، می‌تواند به اشتراک‌گذاری فناوری از طریق مبادلات پتنت و صدور مجوز بهره‌برداری از آن را به‌شدت تقویت نماید. امید است که در آینده نزدیک، یک بازار بین‌المللی با سازوکار و قوانین و دستورالعمل‌های شفاف برای مبادلات پتنت فراهم شود، تا بتوان به اهداف یادشده دست یافت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day