آمازون اقدام به ثبت یک پتنت مرتبط با سیستمهای صوتی نموده است که در آن، لهجه گوینده تشخیص داده شده و با توجه به لهجه شنونده، ترجمه و اصلاح میشود. این فناوری جالب، میتواند به رفع موانع ارتباطی در بسیاری از موقعیتها و صنایع کمک نماید.
بنا بر گزارش «Tech Crunch»، سیستم جدید تحت عنوان تکنیکی برای ترجمه لهجه «Techniques for Accent Translation»، معرفی شده و بهنوعی تجزیهوتحلیل لهجه در مکالمات صوتی اشاره دارد که از طریق مقایسه تطبیقی با لهجههای ذخیرهشده در بانک اطلاعاتی سیستم، در صورت نیاز اقدام به ترجمه و بازگردانی مکالمه مینماید. با تمامی پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه پردازش زبانی، درک لهجههای متفاوت بسیار دشوار بوده و یکی از چالشهای اصلی درک مفاهیم در هنگام مکالمات صوتی بین طرفین محسوب میشود. این امر، بهویژه بدون مشاهده نشانههای رفتاری و حرکات صورت و بدن که اصطلاحاً زبان بدن نامیده میشود، دشوارتر نیز خواهد بود.
صنایع فعال در سطح بینالمللی و یا یک منطقه جغرافیایی حاوی لهجههای زبانی مختلف را در نظر بگیرید؛ مدیریت زنجیره تأمین، یکی از بخشهای عمده فرآیند کار در این نوع صنایع است که پرسنل فعال در آن، نیازمند انتقال مفهوم و منظور خود به زبانها و لهجههای گوناگون هستند. هدف این سیستم ترجمه، حمایت از فرآیند برقراری یک ارتباط واضح و جلوگیری از نگرانیهای تماس گیرنده در زمینه موانع زبانی است. مسافرت و تجارت بینالمللی، از دیگر مواردی است که میتوان از این ابزار برای ترجمه در زمان واقعی مکالمات و گفتگوها استفاده نمود.
گفتنی است، در این سیستم از یادگیری ماشین، بهعنوان یک فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است و با دریافت تنها چند ثانیه از گفتگو، سیستم، قابلیت تشخیص لهجه طرفین و ترجمه همزمان را خواهد داشت. البته گوینده میتواند بهصورت دستی نیز فرآیند انتخاب لهجه را انجام دهد.