۳۰ مرداد ۱۳۹۷ بکارگیری گسترده سیستم پتنت از سوی بازیگران فعال در فناوری نوظهور بلاک‌چین

آیا توسعه‌دهندگان فناوری بلاک‌چین، در حال توسعه همزمان یک استراتژی حفاظت از حقوق پتنت هستند؟ نگاهی به فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه نوظهور، نشان می‌دهد که شرکت‌های فناور پیشرو در توسعه بلاک‌چین، به منظور محافظت از نوآوری‌های خود، به شدت در حال استفاده از سیستم پتنت هستند.

 

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

 

ستون فقرات توسعه بلاک‌چین، مبتنی بر حرکت از چهارچوب سرورها و پایگاه‌های داده متمرکز، به سمت نوعی پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها در میان چندین رایانه است که تغییرات قابل توجهی را در سطوح نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجب شده است. با وجود بلوغ نسبی بلاک‌چین در زمینه انواع مختلف رمزنگاری دیجیتال، این فناوری در بسیاری از زمینه‌های دیگر، در مراحل اولیه فاز توسعه قرار دارد و به همین دلیل، استفاده از ثبت اختراع به عنوان یک استراتژی فراگیر و غالب، در دستور کار بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مؤسسات مالی پیشرو، به عنوان مهم‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در زمینه فناوری بلاک‌چین، مطرح هستند. این امر، به دلیل نیاز بانک‌ها و مؤسسات مالی، به حجم عظیمی از پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات مرتبط با مبادلات مالی است که می‌تواند از طریق فناوری بلاک‌چین، تا حد زیادی تسهیل شود. بانک‌هایی مانند «TD Bank» کانادا و «Bank of America»، از نظر تعداد درخواست‌های ثبت پتنت، در صدر فهرست شرکت‌های فعال در حوزه بلاک‌چین محسوب می‌شوند که بیانگر سرمایه‌گذاری وسیع آن‌ها در این زمینه و لزوم اتخاذ یک استراتژی قدرتمند حفاظت از دارایی‌های فکری است. گفتنی است، هر دو این بانک‌ها، اولین اقدامات برای ثبت و انتشار پتنت در حوزه فناوری بلاک‌چین را از سال ۲۰۱۵ آغاز نموده‌اند که یک روند چند ساله از اجرای این استراتژی را تأیید می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day