۱۱ شهریور ۱۳۹۷ والت دیزنی در دو راهی شکایت مجدد یا توقف پیگیری نقض حقوق کپی‌رایت و علائم تجاری

کمپانی مشهور والت دیزنی به احتمال بسیار زیاد، پیگیری حقوقی یک پرونده مرتبط با نقض حقوق کپی‌رایت و نشان تجاری متعلق به خود را متوقف خواهد کرد. این شکایت، یک سال پیش، علیه یک شرکت کوچک به نام «Characters For Hire» که برخی شخصیت‌های کارتونی سفارشی را به جشن تولد کودکان ارسال می‌کرد، به ثبت رسیده بود.

 

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

بنا بر گزارش «Tech Dirt»، شخصیت‌های ارسالی از سوی شرکت کاراکترز را می‌توان اشکال تغییریافته از شخصیت‌های مشهور کارتونی متعلق به دیزنی مانند «Dark Lord» دانست. دیزنی معتقد بود که فعالیت‌های شرکت مذکور، مصداقی از نقض نشان تجاری دیزنی و نیز نقض حقوق کپی‌رایت است. نکته کلیدی در این پرونده حقوقی پیچیده، مجموعه قوانین کپی‌رایت است که به موارد خاص از یک داستان نوشته‌شده، موسیقی، فیلم و یا برخی شخصیت‌ها اشاره نموده و ایده‌های کلی مانند لرد تاریکی را در بر نمی‌گیرد. حال، پس از یک سال، اولین رأی مرتبط با این پرونده صادر شده است که به نظر می‌رسد آن‌چنان به نفع دیزنی نیست.

دادگاه منطقه‌ای نیویورک معتقد است که با وجود برخی شباهت‌ها در شخصیت‌های ارسالی و شخصیت‌های متعلق به دیزنی، کسب‌وکار دو شرکت کاملاً متفاوت بوده و لزوماً به سردرگمی مشتریان بابت نشان‌های تجاری، منجر نخواهد شد. از سوی دیگر، از منظر حقوق کپی‌رایت نیز استدلال‌های ارائه‌شده از سوی دیزنی که بر اساس تصاویر بی‌کیفیتی از وب‌سایت شرکت کاراکترز تدوین شده است (این صفحات دیگر فعال نیستند)، برای قاضی جرج دانیلز قانع‌کننده نبوده و وی فروش شخصیت‌های تغییر شکل یافته کاراکترز همراه بالباس‌های متفاوت را مصداقی برای نقض کپی‌رایت ندانست.

گفتنی است، با توجه به رأی صادرشده، احتمال زیادی وجود دارد که پرونده بین طرفین حل‌وفصل شده و دیزنی تصمیمی برای ادامه روند پرهزینه پیگیری شکایت خود نداشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day