۱۲ شهریور ۱۳۹۷ فعالیت گسترده فورد در حوزه فناوری چاپ سه‌بعدی؛ ساخت ترمز دیسکی

شرکت «Ford Global Technologies»، به‌عنوان بازوی مدیریت پتنت و حقوق کپی‌رایت شرکت فورد، اخیراً اقدام به ثبت پتنت جدیدی در زمینه ساخت ترمزهای دیسکی خودرو، با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی نموده است. پتنت یادشده که در ژانویه سال جاری میلادی به ثبت رسیده است، در اواخر ماه جولای انتشار یافت. گفتنی است، این شرکت در سال‌های اخیر، توجه زیادی به توسعه روش‌های ساخت افزودنی داشته و در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، اقدام به مشارکت در برنامه دسترسی سریع «Carbon 3D» برای توسعه فناوری چاپ سه‌بعدی «CLIP» نمود.

 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636 

 

بنا بر گزارش «3D Printing Industry»، فورد از شرکت‌های خودروساز پیشرو در زمینه نوآوری است و فناوری چاپ سه‌بعدی، به‌عنوان یک ابزار نوظهور و کارآ در فرآیند ساخت قطعات، از حوزه‌های مورد علاقه این شرکت محسوب می‌شود. فورد علاوه بر فعالیت‌های گسترده تحقیقاتی در این زمینه، اقدام به ارتقاء یکی از مدیران خود به نام «جیم هکت»، به سمت مدیریت ارشد ساخت پیشرفته نمود که منجر به سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون دلاری این شرکت در یک استارت‌آپ فعال در حوزه ساخت و چاپ سه‌بعدی به نام «Desktop Metal» گردید.

دیسک‌های ترمز، عموماً از چدن ساخته می‌شوند و فورد درصدد استفاده از آلومینیوم برای این منظور است که می‌تواند کاهش وزن ۵۰ درصدی را به دنبال داشته باشد. البته پتنت یادشده، دارای معایب قابل‌توجهی نیز هست؛ برای مثال، آلومینیوم در مقایسه با مواد چدنی، از مقاومت سایشی به نسبت پایین‌تری برخوردار بوده و نقطه ذوب آلیاژهای آلومینیوم نیز پایین است. این در حالی است که در آزمون‌های معمول «AMS»، تست ترمز موجب ایجاد درجه حرارتی در حدود ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد شده که یک دیسک آلومینیومی را ذوب می‌نماید. به نظر می‌رسد که فرآیند تشریح شده در پتنت، نیاز به تقویت بیشتر آلومینیوم داشته که مستلزم استفاده از یک ترکیب آلیاژی جایگزین است.