جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero
۰۴ مهر ۱۳۹۷ جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero

برخی از مشهورترین شرکت‌های تولید نوشیدنی در جهان، وارد یک جدال گسترده حقوقی در زمینه علائم و نشان‌های تجاری شده‌اند. این پرونده که اخیراً از سوی دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، به اختلافات «Royal Crown»، «دکتر پپر/ سون‌آپ» و «کوکاکولا» بر سر کلمه «Zero» می‌پردازد.
بنا بر گزارش بلومبرگ، نشان تجاری «Zero» از سوی کوکاکولا مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت سون‌آپ، با این ادعا که این کلمه نوعی اصطلاح عمومی بوده و مصرف‌کنندگان، آن را به معنای هر نوشیدنی با کمتر از ۵ کالری انرژی می‌دانند، خواستار ابطال نشان تجاری متعلق به کوکاکولا شده است. از سوی دیگر، رویال کرون نیز اعلام نموده که تا زمانی که کوکاکولا نسبت به کلمه «Zero» ادعایی نداشته باشد، به علائم تجاری «Coke Zero» و یا «Sprite Zero» اعتراضی ندارد. گفتنی است، جدال حقوقی بین غول‌های فعال در صنعت نوشیدنی، با فضای رقابتی این صنعت، همخوانی کاملی دارد. کوکاکولا اعلام نموده است که در سه ماه اول سال جاری میلادی، محصولات مرتبط با نام تجاری «Zero» با رشد دو رقمی همراه بوده است.
امروزه، اهمیت و ارزش علائم و نشان‌های تجاری در فضای کسب‌وکار، چه در مقیاس محلی و چه بین‌المللی، کاملاً پذیرفته شده است. این اهمیت، تا بدان جا پیش رفته است که در برخی موارد، ارزش نشان تجاری، از خود محصول نیز بیشتر است؛ برای مثال، می‌توان به ارزش برند برخی شرکت‌های مشهور، همچون اپل اشاره نمود. به‌طور مشابه، محصولی را در نظر بگیرید که برند مرتبط با آن، کاملاً عمومی شده و در اذهان اغلب مردم باقی مانده است. در این حالت، نشان تجاری از ارزشی به‌مراتب بالاتر از خود محصول برخوردار است و آن را می‌توان یک دارایی بسیار ارزشمند و گران‌بها برای شرکت در نظر گرفت. با توجه به اهمیت نشان‌های تجاری و ارزش قابل‌توجه برخی برندها، بسیاری از شرکت‌ها سعی دارند تا از این دارایی فکری، به‌صورت خیلی جدی در برابر هر آنچه ممکن است به نحوی با آن مشابهت داشته باشد، حفاظت نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day