جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero
۰۴ مهر ۱۳۹۷

جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero

برخی از مشهورترین شرکت‌های تولید نوشیدنی در جهان، وارد یک جدال گسترده حقوقی در زمینه علائم و نشان‌های تجاری شده‌اند. این پرونده که اخیراً از سوی دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، به اختلافات «Royal Crown»، «دکتر پپر/ سون‌آپ» و «کوکاکولا» بر سر کلمه «Zero» می‌پردازد.
بنا بر گزارش بلومبرگ، نشان تجاری «Zero» از سوی کوکاکولا مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت سون‌آپ، با این ادعا که این کلمه نوعی اصطلاح عمومی بوده و مصرف‌کنندگان، آن را به معنای هر نوشیدنی با کمتر از ۵ کالری انرژی می‌دانند، خواستار ابطال نشان تجاری متعلق به کوکاکولا شده است. از سوی دیگر، رویال کرون نیز اعلام نموده که تا زمانی که کوکاکولا نسبت به کلمه «Zero» ادعایی نداشته باشد، به علائم تجاری «Coke Zero» و یا «Sprite Zero» اعتراضی ندارد. گفتنی است، جدال حقوقی بین غول‌های فعال در صنعت نوشیدنی، با فضای رقابتی این صنعت، همخوانی کاملی دارد. کوکاکولا اعلام نموده است که در سه ماه اول سال جاری میلادی، محصولات مرتبط با نام تجاری «Zero» با رشد دو رقمی همراه بوده است.
امروزه، اهمیت و ارزش علائم و نشان‌های تجاری در فضای کسب‌وکار، چه در مقیاس محلی و چه بین‌المللی، کاملاً پذیرفته شده است. این اهمیت، تا بدان جا پیش رفته است که در برخی موارد، ارزش نشان تجاری، از خود محصول نیز بیشتر است؛ برای مثال، می‌توان به ارزش برند برخی شرکت‌های مشهور، همچون اپل اشاره نمود. به‌طور مشابه، محصولی را در نظر بگیرید که برند مرتبط با آن، کاملاً عمومی شده و در اذهان اغلب مردم باقی مانده است. در این حالت، نشان تجاری از ارزشی به‌مراتب بالاتر از خود محصول برخوردار است و آن را می‌توان یک دارایی بسیار ارزشمند و گران‌بها برای شرکت در نظر گرفت. با توجه به اهمیت نشان‌های تجاری و ارزش قابل‌توجه برخی برندها، بسیاری از شرکت‌ها سعی دارند تا از این دارایی فکری، به‌صورت خیلی جدی در برابر هر آنچه ممکن است به نحوی با آن مشابهت داشته باشد، حفاظت نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.