جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero
۰۴ مهر ۱۳۹۷

جدال حقوقی غول‌های عرضه‌کننده انواع نوشیدنی بر سر نشان تجاری Zero

برخی از مشهورترین شرکت‌های تولید نوشیدنی در جهان، وارد یک جدال گسترده حقوقی در زمینه علائم و نشان‌های تجاری شده‌اند. این پرونده که اخیراً از سوی دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، به اختلافات «Royal Crown»، «دکتر پپر/ سون‌آپ» و «کوکاکولا» بر سر کلمه «Zero» می‌پردازد.
بنا بر گزارش بلومبرگ، نشان تجاری «Zero» از سوی کوکاکولا مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت سون‌آپ، با این ادعا که این کلمه نوعی اصطلاح عمومی بوده و مصرف‌کنندگان، آن را به معنای هر نوشیدنی با کمتر از ۵ کالری انرژی می‌دانند، خواستار ابطال نشان تجاری متعلق به کوکاکولا شده است. از سوی دیگر، رویال کرون نیز اعلام نموده که تا زمانی که کوکاکولا نسبت به کلمه «Zero» ادعایی نداشته باشد، به علائم تجاری «Coke Zero» و یا «Sprite Zero» اعتراضی ندارد. گفتنی است، جدال حقوقی بین غول‌های فعال در صنعت نوشیدنی، با فضای رقابتی این صنعت، همخوانی کاملی دارد. کوکاکولا اعلام نموده است که در سه ماه اول سال جاری میلادی، محصولات مرتبط با نام تجاری «Zero» با رشد دو رقمی همراه بوده است.
امروزه، اهمیت و ارزش علائم و نشان‌های تجاری در فضای کسب‌وکار، چه در مقیاس محلی و چه بین‌المللی، کاملاً پذیرفته شده است. این اهمیت، تا بدان جا پیش رفته است که در برخی موارد، ارزش نشان تجاری، از خود محصول نیز بیشتر است؛ برای مثال، می‌توان به ارزش برند برخی شرکت‌های مشهور، همچون اپل اشاره نمود. به‌طور مشابه، محصولی را در نظر بگیرید که برند مرتبط با آن، کاملاً عمومی شده و در اذهان اغلب مردم باقی مانده است. در این حالت، نشان تجاری از ارزشی به‌مراتب بالاتر از خود محصول برخوردار است و آن را می‌توان یک دارایی بسیار ارزشمند و گران‌بها برای شرکت در نظر گرفت. با توجه به اهمیت نشان‌های تجاری و ارزش قابل‌توجه برخی برندها، بسیاری از شرکت‌ها سعی دارند تا از این دارایی فکری، به‌صورت خیلی جدی در برابر هر آنچه ممکن است به نحوی با آن مشابهت داشته باشد، حفاظت نمایند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.